עיתונות מקצועית - אינפיניטי

עיתונות מקצועית

מוצגים לעיונכם מקבץ מאמרים, ראיונות ופרסומים בעיתונות הכלכלית, המקצועית ובמגזינים מקצועיים, בתחומי מאקרו כלכלה, שווק ההון המקומי, שוק ההון העולמי, פסיכולוגיה של משקיעים ועוד.

אריק מירובסקי, 24.2.2016 

נסגרה ההגרלה הראשונה במבצע מחיר מטרה בראש העין-שבה יוגרלו 196 דירות שמקימה חברת גיא ודורון לוי. ההגרלות תתבצענה בשיטת מחיר מטרה, הכוללת דירות מוזלות. ד"ר אביחי שניר, כלכלן בכיר בקבוצת ההשקעות אינפיניטי, מתייחס לתוצאה שעלולה להביא הגרלה מסוג זה: אלפי המאוכזבים שלא יזכו בדירה המוזלת, יתייאשו ממבצעי הממשלה, יפנו לשוק החופש, יגדילו ביקושים ויגמרו לעליית מחירים.

 

 אירה אימרגליקיום, 23.2.16>> אחרי שתראו את 2 הקופסאות האלו, תבינו איך מטעים אותנו בגדול!

מחקר צרכני חדש שערך ד"ר אביחי שניר, כלכלן בכיר בקבוצת אינפיניטי מראה שצרכנים שמים לב למחיר של המוצר שהם רוכשים יותר מאשר לכמות של המותר, כלומר למשקל שמצויין על גבי האריזה. 

יום אחד ישבתי עם ידידה על הדשא באוניברסיטה. היא אכלה יוגורט ופתאום נעצרה בהפתעה. "בחיי," היא אמרה, "נעשיתי פתאום יותר רעבה, כי אני מסיימת הרבה יותר מהר." מה שהיא לא שמה לב זה שעל האריזה השתנה משהו קטן. במקום שהגביע יכיל 150 מ"ל, הוא הכיל 150 גרם, בערך 16% פחות.

זה היה אחד המניעים למחקר שהתחיל אז, ושהתמקד בשינויי גודל של קופסאות. הנחנו שיצרנים מקטינים כמויות מכיוון שהם חושבים שרוב הצרכנים מתנהגים כמו הידידה שלי ולכן הם שמים לב לכמויות פחות מאשר למחירים. מצד שני, אבל, חשבנו שזה לא כל הסיפור. קודם כל, בגלל שלא ניתן להקטין מוצרים בלי הגבלה. בעוד שמחיר ניתן להגדיל בלי סוף, כמויות ניתן להקטין רק עד שלא נשאר כלום במיכל. שנית, בגלל שיצרנים לא רק מקטינים כמויות. לעתים הם מגדילים אותם. למשל, בפסח ניתן למצוא בקבוקים מוגדלים של קוקה קולה (1.75 ליטר במקום 1.5 ליטר) ובשבועות קופסאות גדולות של גבינה.

אם לקוחות אכן שמים תמיד לב יותר למחירים מאשר לכמויות, אין הגיון בהתנהגות כזאת, כי היצרן תמיד יכול לתת הנחת מחיר במקום להגדיל את הכמות. לכן חשבנו שאם היצרנים בכל זאת מגדילים את הכמויות, אולי יש להם סיבה.

כדי לבדוק זאת, ערכנו שני סקרים. שניהם נערכו ביציאה מסופרמרקטים ושניהם נערכו באותה שיטה. שלחנו סוקרים שעצרו לקוחות כאשר הם יצאו מהחנויות ושאלו אותם על מוצרים שהם רכשו במהלך הקנייה. בסקר הראשון, ביקשנו מהצרכנים לזכור את המחירים ואת הכמויות של המוצרים שרכשו. בשביל הסקר השני, עשינו רשימה של מוצרים שנמכרו בחנות. חלק מהמוצרים היו בהנחת כמות, חלק היו בהנחת מחיר (כמות גדולה במחיר רגיל) וחלק היו ללא הנחה. ביקשנו מהצרכנים שרכשו את המוצרים להגיד לנו האם המוצר היה בהנחה, או שלא. שני הסקרים נערכו לאורך כמה שנים, שבכולן הם נערכו מלפני פסח ועד אחרי שבועות.

התוצאות הראו שבדרך כלל, צרכנים ידעו מחירים הרבה יותר טוב משהם ידעו כמויות. כלומר, הם עשו טעויות גם כשהם ניסו לזכור מחירים, אבל בדרך כלל הם לא היו רחוקים מהמחיר הנכון. בכל מה שנוגע לכמויות, חלק לא זכרו אם הכמות היא בגרמים או בקילוגרמים, כך שהשגיאות היו הרבה יותר גדולות. בנוסף, מצאנו שהם זוכרים מבצעי מחיר יותר טוב משהם זוכרים מוצרי כמות. כך שנראה שבדרך כלל, הצרכנים לא כל כך שמים לב לכמויות ודי שמים לב למחירים.

בכל זאת, מצאנו שלקוחות אקדמאים, וכאלה שרוכשים ברשתות מוזלות, שמים לב לכמויות יותר מאחרים. כנראה שאקדמאים למדו משהו על יחידות מדידה, ואלו שרוכשים ברשתות מוזלות שמים לב לכמות שהם קונים. בנוסף, מצאנו שתשומת הלב למחירים היא יחסית גבוהה כאשר המוצרים יקרים, ולכמויות כאשר המוצרים נרכשים לעתים קרובות.

מה שעוד גילינו זה שבתקופות של האטה כלכלית ועליית מחירים, אנשים שמים לב יותר גם למחירים אבל גם, ובעיקר, לכמויות. כך שאם יצרנים מאמינים שבתקופות של מיתון עדיף להוריד בכמות כי הצרכנים ישימו לב פחות מאשר למחיר, הרי שדווקא אז הצרכנים ערניים יותר לשינויים שכאלו.

לבסוף, מצאנו שבתקופת הפסח, הצרכנים שמים לב הרבה יותר לכמויות מאשר בשאר הזמנים. הם גם נותנים יותר תשומת לב למבצעי כמות מאשר בזמנים רגילים, כך שייתכן שבתקופת הפסח הם זוכרים אותם יותר טוב מאשר את מבצעי המחיר. כך שנראה שלפחות בתקופת הפסח, כאשר אנשים רוצים לשים על השולחן מוצרים איכותיים בשביל להרשים את המשפחה, הם בודקים שהם רוכשים כמויות גדולות.

כך שאם חשבתם למה היצרנים מקטינים את הכמויות במשך השנה אבל דואגים לידע אתכם שהם העלו את הכמויות לקראת החגים, תדעו שהתשובה היא אצל הצרכנים. היצרנים פשוט עושים מה שהצרכנים שמים לב אליו.

 

תגובת אינפיניטי לפרסום הודעת הריבית לחודש מרץ 2016 >> עוזי לוי, אנליסט ראשי, אינפיניטי מחלקת מחקר: ריבית בנק ישראל לחודש מרץ 2016 הותרה על כנה ברמה של 0.1%. ככל הנראה תחזית הצמיחה של בנק ישראל תעודכן כלפי מעלה במרץ הקרוב. 

קשה להתעלם מהמומנטום החיובי שצבר המשק הישראלי ברבעון הרביעי של שנת 2015. המשק צמח בשיעור נאה של 3.3% וזאת לאחר צמיחה מתונה יותר של 2.5% ברבעון השלישי. הצריכה הפרטית זינקה בשיעור של 5.8% וזאת לעומת 2.2% בלבד ברבעון השלישי של 2015. נגזר מהצריכה הפרטית היא הוצאה פרטית לנפש שגם היא זינקה בשיעור נאה וברמה של 3.6%. ההוצאה לצריכה ציבורית נסקה לשיעור דו ספרתי של 14.5%. אחת השורות החשובות היא ההשקעה בנכסים קבועים שזינקה לרמה של 6.8% זאת לעומת קיפאון ברבעון השלישי, והשיעור הגבוה ביותר מאז הרבעון הרביעי של שנת 2014 ואת פירות ההשקעה המשק צפוי לקצור בהמשך השנה הנוכחית.

בהתייחס למומנטום החיובי בכלכלת ישראל אני בהחלט סבור כי לקראת התחזית של בנק ישראל בחודש מרץ, נראה עדכון כלפי מעלה אשר נובע ברובו מהמשך שיפור בשוק העבודה המקומי וכן המשך שיפור בצריכה הפרטית. בשנת 2016 יותר ויותר משקי בית ייהנו מכל ההוזלות החד פעמיות שהתרחשו באופן יזום על ידי הממשלה וכן מהוזלת מחיר האנרגיה בעולם מה שיגדיל את הכנסתם הפנויה שכלל הנראה, תלך ברובה לצריכה.

לאור זאת קשה בהחלט לראות את בנק ישראל מצטרף למדינות המנהיגות ריבית שלילית. מצבה המאקרו כלכלי של ישראל איננו דורש את זה והדיפלציה כאמור נבעה מגורמים חד פעמיים וממחיר האנרגיה בעולם שירד באופן חד. בבנק ישראל מודעים לכך היטב וזאת הסיבה שהבנק גם לא נקט בצעדים מוניטאריים מרחיבים נוספים. להערכתנו סביבת הריבית לא תשתנה בקרוב ותיוותר על כנה ברמתה הנוכחית לפחות עד הרבעון השלישי של השנה ורק לאחר שיהיה בידי בנק ישראל מספיק נתונים על רמת הסיכונים הגלובליים, קצב הצמיחה וסביבת המחירים המקומית.


עוזי לוי, אנליסט ראשי באינפיניטי בהמשך לפרסום הלמ"ס של נתוני החשבונאות הלאומית למחצית השנייה של 2015 ולרבעון הרביעי של 2015: "הסביבה המאקרו כלכלית תמשיך לתמוך ברמת הביקושים הפנימיים והמדיניות המוניטארית הנוכחית מהווה קרקע נוחה להמשך לביצועים טובים יותר..." 

 

הורדות המחיר היזומות על ידי הממשלה, התחרות בסקטור הפרטי והמדיניות המוניטארית התומכת באו לידי ביטוי ברבעון הרביעי של 2015:

המשק הישראלי צמח בשיעור נאה של 3.3% וזאת לאחר צמיחה מתונה יותר של 2.5% ברבעון השלישי. הצריכה הפרטית זינקה בשיעור של 5.8% וזאת לעומת 2.2% בלבד ברבעון השלישי של 2015.

נגזר מהצריכה הפרטית היא הוצאה פרטית לנפש שגם היא זינקה בשיעור נאה וברמה של 3.6%. ההוצאה לצריכה ציבורית נסקה לשיעור דו ספרתי של 14.5%.

אחת השורות החשובות היא ההשקעה בנכסים קבועים שזינקה לרמה של 6.8% זאת לעומת קיפאון ברבעון השלישי, והשיעור הגבוה ביותר מאז הרבעון הרביעי של שנת 2014.

הייצוא זינק בשיעור של 7.6% הגבוה ביותר מזה שישה רבעונים אחרונים. בסה"כ ניתן לומר כי המשק הישראלי, ביחס לעולם נמצא במגמת שיפור רוחבי המשקף התרחבות בביקושים פנימיים והן מחו"ל.

ההתרחבות ברמת הביקושים הפנימיים מעידה בעיקר על חוסנו של המשק בתקופה של אי ודאות גלובלית הנגזרת ממחיר האנרגיה זאת לעומת חולשה במספר כלכלות מפותחות גדולות בעולם.

סביבה מאקרו כלכלית זאת תמשיך לתמוך ברמת הביקושים הפנימיים והמדיניות המוניטארית הנוכחית מהווה קרקע נוחה להמשך לביצועים טובים יותר. הביקושים הפנימיים צפויים לבוא לידי ביטוי ברמת המחירים במשק בהמשך השנה. 

להורדת הקובץ לחץ כאן >>

 שנת המבחן של הקוף הסיני >> בימים אלה חוגגים הסינים את תחילתה של שנת הקוף, והממשל המקומי יזדקק מאד לתכונות המיוחסות לה על פי המסורת, כדי להצליח לעמוד באתגרים הרבים שניצבים מולו. בינתיים הנה כמה מספרים שמספרים את הסיפור של הכלכלה הסינית נכון לעכשיו..." >> ערן צחי, אנליסט בכיר, 16.2.16:


האומה הסינית חוגגת בימים אלו את השנה החדשה – שנת הקוף.  על פי המסורת הסינית, מייצגת שנת הקוף תכונות כמו סקרנות, פתרון בעיות, מזל ואושר  בעוד השנה מתווספות לרשימה תכונות כמו: חוזק וחוסן בשל השילוב עם יסוד האש. אין ספק שהשנה החדשה יזדקקו משקיעים לתכונות אלו ברקע לתנודתיות הרבה בשווקים הפיננסים.

את שנת הקוף מקבלת האומה הסינית והעולם כולו בטונים צורמים, שכן מאז ינואר איבדה הבורסה הסינית כ-22% מערכה כהמשך ישיר לירידות שנרשמו אשתקד. הירידות בשווקים החלו בראשית השנה הלועזית בתגובה לפרסום נתון מדד מנהלי הרכש (PMI) של סקטור התעשייה הסיני אשר הצביע על המשך התכווצות, זה החודש העשירי ברציפות. בתגובה לנתון הפושר, הממשל הסיני הכריז על פיחות ייזום של המטבע המקומי – מהלך שהעלה את מפלס החששות בעולם מפני האפשרות כי ההאטה של הכלכלה הסינית עמוקה יותר מהנתונים הרשמיים.

בימים אלו לקחה לעצמה האומה האסיאתית הגדולה בעולם אתנחתא לצורך חגיגות ראש השנה שיתחלפו בקרוב בחגיגות פסטיבל האביב. על כן זו תקופה מצויינת להיזכר עד כמה סין גדולה ומשמעותית בכלכלה העולמית. כמובן שאי אפשר להתכחש או להתעלם מהאתגרים הניצבים בפניה בשנה הקרובה, אולם הזדמנויות צמיחה קיימות בה עדיין בשפע. שכן, הממשל הסיני נמצא בעיצומה של רפורמה כלכלית הנועדה להקל על כניסתן של השקעות זרות לצד רפורמות נוספות אחרות. לצורך המחשה בחרנו להציג רשימה של מִסְפָּרִים שמְסַפְּרִים את הסיפור של הכלכלה הסינית, את העוצמה ואת סדרי הגודל של הפעילות הריאלית והכלכלית בה.

6.9%

שיעור הצמיחה של הכלכלה סינית בשנה החולפת. כבר מספר שנים שהכלכלה הסינית משייטת סביב צמיחה שנתית של כ-7%. מרבית כלכלות העולם יכולות "לחלום" ולהתקנא בקצבי צמיחה כאלו, גם כשמדובר בצמיחה "מקרטעת" ביחס לשנים עברו, בהן הציגה סין צמיחה דו ספרתית עקבית. ניתן לכנות את המצב הנוכחי כ"האטה יציבה", שכן הגידול היחסי מרבעון לרבעון נמוך יותר, אבל אין מדובר במיתון או בחלושה רוחבית. בראייה קדימה ניתן לומר ברמת סבירות גבוהה כי סין הינה סיפור צמיחה ארוך טווח.

49.4

מדד מנהלי הרכש (PMI) נקבע בחודש ינואר ברמה של 49.4 נקודות. זוהי רמה המשקפת צפי להתכווצות עתידית של מנהלי הרכש מתחום הייצור. המדד בנוי כך שניקוד מתחת לרמה של 50 נקודות משקף צפי עתידי להתכווצות, בעוד שניקוד מעל 50 נקודות משקף צפי להתרחבות עתידית. נתון זה היה הטריגר לגל הירידות הנוכחי אשר שיקף את הירידה בביקושים העולמים לסחורות הסיניות. יש לצפות שאם המדד יעלה בחודשים הקרובים מעל 50 נקודות, התגובה החיובית תהיה עוצמתית.

109 מיליון

אחת הסיבות המרכזיות לגידול בצריכה הפרטית בסין היא התרחבות מעמד הביניים במדינה. אשתקד דיווח בנק קרדיט סוויס כי גודלו של מעמד הביניים בסין עקף את זה של ארה"ב, והוא מוערך בכ-109 מיליון נפש, בהשוואה ל-92 מיליון נפש בארה"ב. סביר להעריך כי פונציאל הצמיחה של מעמד הביניים בסין עולה על זה של ארה"ב, שכן אוכלוסיית סין גדולה פי שלוש מזו של ארה"ב.

6.5 טריליון דולר

על אף שסקטור הייצור מתכווץ בהשוואה לחודשים הקודמים, הצריכה המקומית בסין נמצאת במסלול כלפי מעלה. בשנת 2015 סך המכירות הקמעונאיות נגע בשיא של 4.2 טריליון דולר, ובשנת 2020 המכירות צפויות לטפס ל-6.5 טריליון דולר, זאת על פי הערכת הפורום הכלכלי העולמי. הממשל הסיני מנסה להגביר את הביקושים הפנימיים בסין על מנת להוריד את התלות בביקושים החיצוניים.

10%

היצוא והיבוא הסיני אחראים ליותר מ-10% מסחר הסחורות בעולם. על פי נתוני חברת המחקר ארוסיה (eurasia) עולה כי 124 מדינות בעולם סוחרות עם סין יותר מאשר הן סוחרות עם ארה"ב. הסיבה לכך קשורה בעיקר לעודף יכולות הייצור הזולות וכוח האדם הזול. מאחר שבעשור האחרון סין הפכה "למפעל" של העולם היא נעשתה לאחת הכלכלות המזהמות ביותר בעולם, כאשר 27% מפליטות החנקן בעולם מיוחסות לה. 

23.7 מיליון

עם אוכלוסיה של 1.3 מיליארד בני אדם, סין היא שוק הרכב הגדול בעולם מאז שנת 2008. תעשיית ייצור כלי הרכב הסינית עוקפת את תעשיות הרכב של ארה"ב ויפן יחדיו. יכולת הייצור המואצת של תעשיית הרכב המקומית הסינית הגיעה לשיא בשנת 2014, במהלכה נוצרו כ-23.7 מיליון כלי רכב אשר היוו 26% מסך כל הייצור העולמי. סין שהינה אחת מצרכניות האנרגיה הגדולות בעולם נהנית בתקופה הנוכחית ממחירי הדלקים הנמוכים בשל צניחת מכירי הנפט. חברת הייעוץ הגלובלית מקינזי מעריכה כי עד שנת 2020 מספר כלי הרכב בסין יגיע לכ-200 מיליון.

לסיכום: לאחר רצף של אירועים/דיווחים שליליים גדלים הסיכויים להפתעה חיובית בחודשים הקרובים. ישנם אינדיקטורים המצביעים על התייצבות בפעילות הכלכלית בסין. הסיכון העיקרי סביב הכלכלה הסינית אשר עלולהה להשפיע על הכלכלה העולמית הוא חוסר הוודאות סביב מדיניות שער החליפין המתאפיין בחוסר שקיפות. לסין חשיבות בקביעת דרכה של הכלכלה הגלובלית ואת הכיוון של תנועות ההון בעולם. לא יהיה מוגזם לטעון כי המשקיעים בעולם מרגישים שאם סין מתעטשת, "העולם מצטנן". שנת הקוף שבפתח צפויה להיות שנת המבחן של הכלכלה השנייה בגדולה בעולם, במהלכה יתברר האם הממשל יצליח להתמודד עם האתגרים הרבים הניצבים מולו.

הקוף על פי המסורת הסינית מייצג את כל התכונות המוזכרות מעלה, אבל בעולם ההשקעות ה"קוף" מייצג תיק השקעות שנבחר אקראית באמצעות הגרלה ונשאר קבוע. בכל פעם שתיק ההשקעות של הקוף עמד למבחן התשואות הוא לא איכזב. על כן נקווה שזו אכן תהיה שנת הקוף בעולם ההשקעות.

להורדת הכתבה כקובץ לחץ כאן >> 

מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר 2016 ירד ב 0.5% - עוזי לוי, אנליסט ראשי לביזפורטל (15.2.16)

במשך שנתיים רצופות ומתמשכות בנק ישראל מחטיא את יעד האינפלציה הממשלתי ואף לא קרוב לזה. בנק ישראל פעל כמעט בכל הכלים שעומדים לרשותו באופן נכון אך בהחלט היה לו קשה להתגבר על השינויים המבניים אותם עבר המשק הישראלי כגון הורדות מחיר חד פעמיות יזומות על מספר מוצרים ושירותים אותם יזמה הממשלה.

הצהרות מהסוג כי בנק ישראל צריך לפעול ולהצטרף למדינות המנהיגות ריבית שלילית איננה נכונה ואיננה רצינית. מצבה המאקרו כלכלי של ישראל איננו דורש את זה והדיפלציה כאמור נבעה מגורמים חד פעמיים וממחיר האנרגיה בעולם שירד באופן חד.

הנהגת ריבית שלילית איננה עניין של מה בכך. המשק הישראלי איננו ערוך ברמת המערכות ולפני שמחליטים על צעד כל כך מהותי
ברור כי דרוש מחקר עומק בנושא על ידי בנק ישראל. ריבית שלילית עלולה להוביל לאנומליות אותן המשק הישראלי לא צריך כפי
שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים.

בראייה ארוכת טווח הורדת המחירים הרוחבית במשק מגדילה את ההכנסה הפנויה ותתרום לעלייה ברמת הביקושים. אנו סבורים כי לאור מצבה המאקרו כלכלי של ישראל סביבת האינפלציה תחזור להיות חיובית בהמשך השנה אך עדיין תישאר נמוכה. 

   עוזי לוי, אנליסט ראשי, בעקבות פרסום הודעת הריבית בארה"ב: "כי"ל צריכה להתייעל בצד עלות ההפקה, ולהגביר את המכירות" (אמיר רוזנבאום, 9.2.2016)

במבט מהיר מדובר על דוח טוב בסביבה מאתגרת מאד, וכיל מוכיחה שוב ושוב כי ההתייעלות בייצור האשלג נמשכת והיא בהחלט מפצה על הירידה במחיר האשלג העולמי.

בהתייחס לייצור האשלג, החברה מציגה התייעלות ניכרת וירידה של כ-24% בעלויות הייצור, הנובעת בעיקר מעלות העבודה, ירידה בהוצאות עלויות משלוח, התייעלות חשובה בכל מתקני הייצור שלה, כך שלמעה היא מפיקה יותר באותם קווי ייצור.

אין ספק כי מחיר האנרגיה העולמיים תרמו, אך חשוב לציין כי ההתייעלות לא נגרמה רק מהמחיר. אני סבור כי שנת 2016 תהיה גם מאתגרת עבור כיל. סביבת המחירים עדיין לא נבלמה ובכדי לפצות על כך החברה תידרש להמשיך להתייעל בצד עלות ההפקה ולהגביר את היקף מכירותיה שזה בפני עצמו אתגר לא פשוט. 

לכתבה המלאה לחץ כאן >>

  ד"ר אביחי שניר, כלכלן בכיר במחלקת המחקר של אינפיניטי עבור גלובס: 4.2.2016, הפעלת שירות אובר בישראל-מיותר ולא מקדם את התחרות.  ראש הממשלה בנימין נתניהו, דרש משר התחבוברה ישראל כ"ץ, שיתיר לחברת ההסעות אובר להפעיל את האפליקציה שלה בישראל. אם הדבר יאושר, אובר תוכל לגייס כל בעל רכב לצי הנהגים שלה...

רוה"מ, בנימין נתניהו דרש משר התחבורה שיתיר לחברת אובר להפעיל את האפליקציה שלה בישראל. אם הדבר יאושר, אובר תוכל לגייס כל בעל רכב לצי הנהגים שלה. אם זה יקרה, תהיה לכל אדם את האפשרות להזמין מונית באמצעות האפליקציה של אובר, ואז האפליקציה תברר מי הנהג הפנוי הקרוב ביותר ותשלח אותו אליו. לכאורה, המטרה היא להגדיל את התחרות בשוק המוניות. אבל אם רוצים להגדיל את התחרות בענף המוניות בישראל, אין צורך להתיר לאובר להכנס לארץ. מספיק שיאשרו לכל אדם שמעוניין בכך להציע שירותי הסעה בתשלום.

כשזה יהיה המצב, כל מי שירצה, יוכל לפרסם את שירותיו ולהסיע אנשים תמורת תשלום. מן הסתם, במצב כזה יהיו רבים שיציעו שירות לא אמין ולא מקצועי. אבל די מהר הלקוחות ילמדו למי כדאי להם להתקשר, ולמי עדיף שלא.

למעשה, כבר כיום נהגי מוניות במקומות שונים מתלוננים על תחרות מצד "חאפרים". בכל מקום ש"חאפרים" פועלים, נהגי המוניות מתלוננים על כך שגונבים להם את הפרנסה, שהלקוחות מקבלים שירות פגום, ודורשים, בצדק, שהמשטרה תעצור את התופעה. אבל, בפועל, הלקוחות שרוצים לקבל שירות מקצועי, מזמינים נהג מונית, ואלו שמוכנים לוותר על המקצועיות ולחסוך כמה שקלים, מזמינים את ה"חאפר". 

כך שכל מה שצריך בשביל להפוך את השוק לתחרותי, זה לאפשר ל"חאפרים" לעבוד באופן חוקי. במקום שהמשטרה תקנוס את ה"חאפרים", יאפשרו לכל מי שרוצה לארגן הסעות, לעבוד באופן חופשי. המדינה תצטרך לוודא שמי שמסיע אנשים בתשלום מדווח על כך לצרכי מס, אבל אפשר למצוא לכך פתרון.

יותר מכך, לא צריך את אובר בשביל שאנשים יוכלו להזמין נהגים באמצעות אפליקציה. אם הממשלה תאפשר לכל אחד להציע שירותי הסעות באופן חופשי, יהיו המון אפליקציות שיאפשרו הזמנה של נהג פנוי. בסופו של דבר, אובר היא לא יותר מאשר מרכזייה של תחנת מוניות שמבררת: "מי פנוי באלנבי". לכן, גם אם אובר לא תפעל בישראל, נהגים פרטיים שירצו להציע שירותי הסעות יתאגדו ביחד, חברות שמפתחות אפליקציות מהסוג של גט-טקסי יפתחו אפליקציות שמזמינות את הנהגים, והלקוחות ילמדו להזמין את הנהגים שהם מעוניינים בהם.

יתר על כן, אם לא תהיה אובר ויהיו הרבה רשתות של אנשים פרטיים שיציעו הסעות בתשלום, הלקוחות יוכלו לבחור על מי הם סומכים, ועל מי הם מעדיפים לוותר. כיום במקומות שבהם אובר פועלת, ללקוחות יש בחירה רק בין אובר לבין נהגי מוניות. לכן בכל מקום שבו הנהגים של אובר הם לא אמינים, ויש מקומות רבים כאלו, הלקוחות סובלים. למעשה, במצב שבו כל אחד יוכל להציע שירות הסעות, דווקא לתחנות המוניות הוותיקות יהיה יתרון, כי להן יש את תשתיות התקשורת ואת האמינות שהן צברו. לכן ברגע שנהגי המוניות לא יצטרכו לשלם יותר מה"חאפרים", הם יוכלו להציע שירות יעיל לא פחות, ואולי יותר, מכל אחד אחר.

כך שהכנסת אובר לענף המוניות לא תגדיל את התחרות אלא תפגע בה, כי מה שאובר רוצה, הוא לא שוק תחרותי, אלא שני דברים: הראשון, הוא שהמתחרים שלה יהיו מוניות שהנהגים שלהן חייבים לשלם עבור רשיון למונית, להתקין מונים, להחזיק תחנות, לשלם ביטוח ולפרסם את שמות הנהגים. השני, זה לאסור על כל נהג אחר לתת את השירות שאובר נותנת. כך שלתת לאובר לפעול בתנאים שלה זה לאפשר לאובר להיות היחידה שפועלת ללא הגבלה, ולקשור את הידיים של כל המתחרים.

 

 החברות בינוניות, אבל התשואות לא. משנת 2002 ועד שנת 2015, נבחרת החברות הבינוניות ה-mid cup, השיגה ביצועים עודפים ב 11 מתוך 14 השנים, בהשוואה לחברות הגדולות והמובילות מהשורה הראשונה של הכלכלה האמריקאית. האם הבינוניות עדיפות על הגדולות, ומהם הסיכונים? >> ערן צחי, אנליסט בכיר, 1.2.16:


רוב הסיכויים שאם ישאל אדם, שאינו מתעניין בהיסטוריה, מי היה האדם הראשון שצעד על הירח, ידע להשיב בביטחון את שמו של האסטרונט ניל ארמסטרונג. אולם, אם יישאל מי היה האסטרונט השני שיצא מחללית אפולו 11, שנייה אחרי ארמסטרונג, יש סיכוי קלוש שידע להשיב: מייקל קולינס.

על פי העיקרון זה: שהזָכיר ביותר הוא הראשון, הגדול והבולט, כך גם בתחום הפיננסים. קשה יהיה למצוא מישהו או משהי שלא ידעו לקשר בין לוגו התפוח הנגוס לבין ענקית הטכנולוגיה Apple (אפל). יהיו כאלו שידעו לומר, כי מדובר בחברת הציבורית הגדולה בעולם, זאת לאחר שעקפה בנחישות בשנים האחרונות גדולות ומוצלחות אחרות כמו: מיקרוסופט, אקסון מוביל, אינטל ועוד. אבל חברה בסדר גודל בינוני כמו Jarden (ירדן) הנסחרת בבורסת נאסד"ק לפי שווי שוק מכובד של 11.2 מיליארד דולר, סביר להניח שלא תהיה מוכרת לרבים וטובים.

נשאלת השאלה - מדוע? אחרי הכול מדובר ביצרנית בעלת נוכחות גלובלית של מוצרי צריכה. ירדן מוכרת אלפי מוצרים בעולם המאוגדים תחת 120 מותגים שונים, ביניהם ניתן למצוא את: מותגי ציוד המחנאות והתרמילאות הנחשבים marmot  ו-coleman , מותג ציוד מוצרי התינוקות nuk והרשימה עוד ארוכה.

על אף ההצלחה הגדולה של אפל עם החידושים הטכנולוגיים שלה בשנים האחרונות ובראשם, האייפון והאייפד, עדיין חברת ירדן מצליחה לעקוף אותה במבחן השורה התחתונה – מבחן התשואה. מבדיקה שביצענו, עלה כי ב-5 השנים האחרונות חברת ירדן השיגה למשקיעיה תשואה מדהימה בשיעור של 248% , בעוד שחברת אפל הגדולה והנחשקת רשמה תשואה מרשימה גם כן, אבל נמוכה בהרבה, אשר הסתכמה בכ-103%. נציין כי הבטא של ירדן גבוה משל אפל רק ב-0.06 ומסתכם ב-1. בטא הינו מדד הבוחן את רגישותה של מניה מסוימת ביחס לשינויים במדד השוק. מניה אגרסיבית תהיה עם בטא גדולה מ-1 ואילו דפסנסיבית עם בטא קטנה מ-1. מניה עם בטא 1 מייצגת מניה שהתנודתיות בה שווה לתנודתיות של השוק.

כדי לוודא שהתמונה "המפתיעה" המתגלה מהשוואה בין מניה של חברה גדולה ונחשבת לזו של חברה קטנה ועלומה אינה אקראית, ביצענו בדיקה רוחבית יותר הממחישה את ההנחה הבסיסית כי החברות הבינוניות מצטיינות במבחן התשואה, זאת ע"י השוואה של תעודות ETF מתמחות. האחת עוקבת אחר חברות הערך הגדולות בארה"ב iShares Morningstar Large-Cap Value  (סימול: JKF) ואילו השנייה עוקבת אחר ביצועי החברות מהשורה השנייה של הכלכלה האמריקאית iShares Core S&P Mid-Cap (סימול: IJH).

הבדיקה חושפת, כי משנת 2002 ועד שנת 2015 נבחרת החברות הבינונית (mid cup) המיוצגת ע"י התעודה  IJH ETF השיגה ביצועים עודפים (תשואה שנתית גבוהה יותר או הפסד שנתי נמוך יותר) ב-11 שנים מתוך 14 שנים בהשוואה לחברות הגדולות והמובילות מהשורה הראשונה של הכלכלה האמריקאית. (ראו טבלה)

האם כדאי להשקיע במניות של החברות מהשורה השנייה - הבינוניות? כמו תמיד, בחירה באפיק השקעה או סקטור מסוים מגלמת יתרונות לצד חסרונות, אשר הכרתם מסייעת בקבלת החלטות שקולות וזאת במטרה להשגת היעדים הפיננסיים שלנו.

יתרונות: לחברות הבינוניות פוטנציאל צמיחה גבוה וכפועל יוצא , פוטנציאל להשבחת ערך מניותיהן. ככלל יש לזכור, בבורסה כמו בחיים, המבוגרים היו פעם ילדים וכך בדיוק גם בבורסה, שכן אפל ומיקרוסופט הגדולות התחילו כרעיון במוסך הביתי של מייסדיהן, ומאז הכול היסטוריה, והצפת ערך מתמשכת.

כפי שהצגנו קודם לכן, מבחינה סטטיסטית , מניותיהן של החברות הציבוריות הבינוניות מניבות לאורך זמן תשואות גבוהות יותר מאלו של החברות הגדולות והמובילות אשר מספקות תשואה מתונה יותר. נציין, כי התשואה העודפת של החברות הבינונית הינה פונקציה של עלייה ברמת הסיכון. חברת המחקרים בתחום הפיננסים Morningstar (מורנינגסטאר) מציינת כי החברות הבינונית הנסחרות בבורסות העולם מציגות לאורך שנים תשואה עודפת של 3%-4% בהשוואה למניות של החברות הגדולות.

מעצם העובדה שהחברות הבינוניות נמצאות פחות בפוקוס של המשקיעים המוסדיים הגדולים, הסיכוי למצוא "מציאות" הינו גבוה מאוד. ניתן למצוא חברות מתומחרות במחיר נמוך יותר מהשווי ההון שלהן, בעוד שהחברות הגדולות נסחרות לרוב סביב השווי הנגזר מביצועיהן הכלכליים בהשוואה למתחרותיהן.

בתקופות של צמיחה כלכלית, החברות הבינוניות לרוב יהיו יעד למיזוגים ורכישות מצד החברות הגדולות עתירות המזומנים. המשמעות לכך היא שבמידה וחברה נרכשת, הרוכשת תשלם פרמיה מעל מחיר השוק שיכול לנוע בין עשרות אחוזים ועד מאות אחוזים.

חסרונות: מצד שני, בתקופות של תנודתיות וחוסר וודאות בשווקים ,המניות של החברות הבינוניות רגישות יותר לתנאי השוק בהשוואה למניות של החברות הגדולות, שכן הן מתאפיינות לרוב בחוסר נזילות. התוצאה לרוב תהיה שהחברות הבינוניות ירדו יותר בהשוואה לגדולות.

משקיעים המחפשים מניות של החברות בעלות מדיניות חלוקת דיבידנד יתקשו למצוא כאלו ברשימת החברות הבינוניות. לעומת זאת, ברשימת המניות הגדולות יש שפע של חברות המשתפות את משקיעיהן ברווחיהן באמצעות חלוקת דיבידנדים.

בישראל עדיין לא נמצא שם הולם לקטגוריה זו ועל כן כל המניות הנמנות בה נקראות "מניות יתר". מדד יתר מניות כולל את כל המניות בבורסה שאינן כלולות במדד ת"א 100, על פי הגדרה היבשה. מאחר שרוב מניות הבורסה הן מניות יתר, מתבקשת חשיבה מחודשת מצד מנהלי הבורסה על מציאת שם מייצג לקטגוריה מכובדת וארוכה זו.  לצורך הדוגמא, את שנת 2015 מדד יתר 50 סיים בעלייה של כ-22% בעוד שמדד ת"א 100 רשם תשואה בסך של כ-2.5%.

שורה תחתונה: משקיעים המחפשים להיחשף להשקעה בקטגוריה זו יכולים לעשות זאת באמצעות מגוון דרכים, בין אם זה השקעה ישירה בחברות ספציפיות או על ידי פיזור נכון ומאוזן בתעודות ETF מתמחרות בקטגוריה זו. מה שחשוב לזכור הוא שקטגוריה זו מגלמת סטיית תקן גבוהה יותר ועל כן הדרך לתשואה העודפת הינה תנודתית יותר ומסוכנת יותר. לכן קטגוריה זו מתאימה בעיקר למשקיעים שרואים את הטווח הארוך.

 עוזי לוי, האנליסט הראשי של אינפיניטי מסכם את שנת 2015 ומציג את האפיקים הבולטים של שנת 2015 ואת האפיקים האטרקטיביים לשנת 2016, בפרוייקט הייחודי של FUNDER


Page 1 of 27  > >>

תקשורת ופרסום שוק ההון
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום