עיתונות מקצועית - אינפיניטי

עיתונות מקצועית

מוצגים לעיונכם מקבץ מאמרים, ראיונות ופרסומים בעיתונות הכלכלית, המקצועית ובמגזינים מקצועיים, בתחומי מאקרו כלכלה, שווק ההון המקומי, שוק ההון העולמי, פסיכולוגיה של משקיעים ועוד.

    סיקור משנתה של קבוצת ההשקעות אינפיניטי כפי שהוצג במפגש העיתונאים השנתי: הסקטורים המומלצים בתקופה של עליית ריבית מנורית יהיו: פארמה, צריכה בסיסית וטכנולוגיה. הזדמנויות יתכנו במגזרים "חבוטים", ובראשם האנרגיה והסחורות..." אמיר רוזנבאום, 16.12.15>>

להורדת הקובץ לחץ כאן 

 אינפיניטי צופה: תנודתיות יתר בשווקים בעולם ב 2016. ישראל נמצאת בפוזיציה כלכלית טובה >> אביב לוי ממפגש העיתונאים השנתי של קבוצת אינפיניטי, 16.12.15 

להורדת הקובץ לחץ כאן 
 

 תזמון השווקים כתעלומה >> ערן צחי, אנליסט בכיר, 7.12.15
אחרי שהחלטתם מה לקנות, ומתי - צפויה לכם דילמה לא פשוטה-מתי לממש? הנה כמה שיטות שמנסות לעשות סדר בכל הקשור למועד המתאים למכירה. 

 

החלטתם להשקיע בבורסה, מזל טוב. עם ההחלטה מגיעות אינספור התלבטויות, דילמות והחלטות אותן עליכם לקבל. אם נזקק את תהליך קבלת החלטות ההשקעה לקטגוריות-על, אפשר לומר כי עומדות בפניכם שלוש דילמות עקרוניות-עיקריות.

מה לקנות? מתי לקנות? מתי למכור? בהתאם לסדר הכרונולוגי של פעולות אלו, ככה מסודרות הדילמות בפניהן אתם עומדים, בסדר עולה, מהקטנה לגדולה.

מה לקנות? במידה ויש לכם מועמדת ראויה מבעוד מועד, אזי לשמחתכם דילגתם על הדילמה הראשונה היישר לדילמה השנייה, אולם במידה ולא, מתחילה ההתלבטות שלכם. בעולם נסחרות למעלה מחצי מיליון מניות בבורסות השונות, ובכל שנה היצע המניות של החברות הציבוריות הולך וגדל. כך שבנוגע לשאלה, מה לקנות? אפשר לומר, לטוב ולרע, כי "לא חסר מה".

לבורסות וול סטריט, שבארה"ב, יש את התרומה הגדולה והמשמעותית ביותר בעולם להיצע המניות. כאשר רק בבורסת ניו יורק (NYSE) נסחרות חברות ששוויין המצרפי מוערך בכ-10 טריליון דולר. כש"עולם" המניות פרוס לפניכם, כל שעליכם לעשות הוא לבחור מניה על פי תמהיל פרמטרים שהצבתם לעצמכם, מבין פרמטרים לדוגמא: שווי שוק, ביצועים פיננסיים, עמידה במכפילים (אינדיקטור פיננסי המשמש בהערכת שווי של חברות), המלצות אנליסטים, סקטור כזה או אחר, רגולציה חדשה או כזו שהוסרה אשר יש בה להשפיע על הסביבה העסקית של אותה חברה, תנאי מאקרו מסוימים והרשימה ממשיכה.

מתי לקנות? עיתוי ההשקעה משתנה בהתאם למשך תקופת ההשקעה הרצויה. במידה ואתם חפצים להשקיע לטווח הארוך אז להחלטה האם לקנות היום, מחר או בעוד שבוע אין כמעט השפעה על ביצועי ההשקעה בטווח הארוך. במידה ואתם סוחרים לטווח קצר במטרה לנצל הזדמנויות שנוצרו כתוצאה מירידה חדה ופתאומית במחירה של מניה אזי כל יום ייחשב כקריטי.

מתי למכור? מרגע שהחלטתם לקנות מניה, רובצת עליכם דילמה כבדת משקל מתי למכור אותה? מידי יום הבורסות השונות מפגישות בין צד המוכרים מרצון לבין צד הקונים מרצון, ובכל יום מתבצעות מיליוני טרנזקציות (פקודות) מכירה וקנייה. כך שבכל רגע נתון יש מי שחושב שמחיר מניה מסוים משקף הזדמנות מכירה ואילו זה שעומד מולו וקונה את הסחורה חושב שזו הזדמנות מצוינת להשקעה. אם כך, האם יש דבר כזה תזמון מושלם?

ישנה אמרה נפוצה בעולם ההשקעות הגורסת, כי ציבור המשקיעים הפרטיים מחד- קונה מניות ביוקר ומאידך- מוכר את אחזקותיו בזול, אחרי הירידות. משמע, פועל ההפך מהרצוי. מה בנוגע לאסטרטגיה "קנה והחזק"? הוכח בלא מעט מחקרים שבוצעו לאורך השנים האחרונות כי היצמדות למדדי המניות מתגלה כאסטרטגיה משתלמת. חברת קונסיל (Council) פרסמה בסוף שנת 2014 כי ההחזקה המצרפית של חברות הפנסיה הגדולות בעולם באפיק המנייתי הניבה תשואה שנתית ממוצעת של 7.9% בעשור האחרון.

 

 

 

 

 

 

 

אומנם גישה זו טובה ונכונה אבל בכל זאת נשאלת השאלה-עד מתי להחזיק? פרט לשיקולים האנליטיים ניתן להוסיף, כי לרוב ציבור המשקיעים אין את הסבלנות הנדרשת, ו/או את היכולת הכלכלית להותיר את ההשקעות הפיננסיות מבלי לגעת בהן. בגלל שקל להיכנס, אך קשה לצאת מהשקעות, נוצרו אסטרטגיות השקעה ויציאה שונות ומגוונות. השתיים העיקריות הן:

אנליזה פונדמנטלית המתבססת על: ניתוח דוחות כספיים, שווי שוק, הנהלה שינויים בסביבה העסקית מכפילים ורשימה ארוכה ומכובדת שאת חלקה הזכרנו קודם לכן. כך שבכל פעם שחל שינוי בכל אחד מהפרמטרים שבגינו התקבלה החלטת ההשקעה, נוצרת סיבה מצודקת למימושה.

האסטרטגיה השנייה מתבססת על אנליזה טכנית (ניתוח טכני) שאינה לוקחת בחשבון שיקולים סובייקטיביים. גישה זו מתבססת בעיקר על מעקב אחר מחירים היסטוריים של מניה ספציפית, זאת במטרה לנסות לזהות דפוסים עתידיים במחירה. בסופו של דבר גישה זו מתמקדת בניתוח על גבי גרפים ותרשימים במטרה לזהות מגמות פוטנציאליות.

לכל אחת משתי גישות אלו ישנם יתרונות וחסרונות, במאמר זה נתמקד ונרחיב על השיטה השנייה...

מי שדוגל בגישה של ניתוח טכני אך לא בקיא ברזי השיטה, יתכן ויתעניין בחברת PACER אשר השיקה בחודש יוני האחרון שלוש תעודות ETF's שהמתודולוגיה שלהן מתבססת על מסחר בהתאם לניתוח טכני. כל אחת משלוש התעודות שואפות לזהות טרנד חיובי בכל אחת ואחת מהמניות הנמנות ברשימותיהן, במטרה להשתתף בו ולגרוף רווחים. על פי המתודולוגיה, טרנד חיובי נחשב לכזה כאשר מחיר מניה סוגר במשך חמישה ימים רצופים מעל המחיר הממוצע הנע (SMA) ב-200 הימים האחרונים.

במצב של היפוך מגמה מהיר, תעודות אלו שואפות לסגת מההשקעה במטרה לקבע רווחים. היפוך מגמה ייחשב ככזה כאשר במשך חמישה ימים רצופים מחיר המניה נמוך מהמחיר הממוצע הנע ב-200 הימים האחרונים. באופן אוטומטי תעודות אלו יעברו לאסטרטגיה של 50/50, כאשר חצי מסכום יועבר לאגרות חוב קצרות עד שלוש שנים שהונפקו על ידי משרד האוצר האמריקאי והחצי השני יישאר מושקע באותה המניה. במקרה השלישי בו מזהות מגמה שלילית ארוכת טווח על סמך ניתוח הגרפים, תעודות אלו יסיטו את ההשקעות לאגרות חוב ממשלתיות של ארה"ב "עד יעבור זעם".

תעודת PACER TRENDPILOT 100 (סימול: PTNQ) עוקבת אחר מדד נאסד"ק 100 בהתאם למתודולוגיה המוזכרת מעלה. תעודת PACER TRENDPILOT 450 (סימול: PTLC) עוקבת אחר מדד Pacer Wilshire US Mid-Cap Trendpilot Index, תעודת PACER TRENDPILOT 750 (סימול: PTLC) עוקבת אחר Pacer Wilshire US Large-Cap Trendpilot Index.

מאז השקתן של תעודות אלו, יש לומר כי הניבו תשואה שלילית למשקיעים בהן. בהשוואה למדד S&P500 אשר רשם באותה התקופה תשואה שלילית בשיעור של 0.7%, ניתן לראות כי התעודה PTMC רשמה תשואה שלילית בשיעור של 0.87% ואילו PTNQ קבעה תשואה שלילית בשיעור של 1.77%. את התשואה השלילית ביותר רשמה PTLC שהסתכמה בכ-5.5%. יחד עם זאת, מעניין לראות כי לאורך החודשים ספטמבר ואוקטובר, בהם היתה תנודתיות חריפה בשווקים, תעודה זו כמעט ולא חוותה אותה (קו כחול ישר), וזאת בשל אסטרטגיית ההשקעה השיטתית שלה.

פרט לשלוש תעודות ETF אלה ישנן מספר קרנות נאמנות הפועלות בהתאם למתודולוגיה זו השייכות לבנק RBS הסקוטי. מעניין לבדוק את ביצועי הקרן RBS Gold Trendpilot (סימול: TBAR) העוקבת אחר מחיר הזהב, אשר צנח בחדות בשנים האחרונות לשפל של 6 שנים. בעוד תעודת ה-ETF SPDR Gold  (סימול: GLD) צללה בחמש השנים האחרונות בכ-27%, קרן הנאמנות TBAR ירדה בכ-6.4% בלבד.

לסיכום: אם היתה אסטרטגיה מוכחת ומשוכפלת לתזמון השווקים, במידת וודאות מסוימת, כולנו היינו מיליארדרים. ישנו מספר בלתי מוגבל של משתנים בעולם ההשקעות שעשויים להשפיע על מחירי המניות. על כן, בתנאי חוסר וודאות חשוב לשמור על כמה עקרונות מפתח: התמדה, זהירות והסתכלות לטווח רחוק היו ויהיו המפתח להצלחה בעולם ההשקעות. 

להורדת הכתבה לחץ כאן >> 

איש העסקים הישראלי אמיר איל, הבעלים של בתי ההשקעות אינפיניטי ואילים (בין היתר), הוזמן כדובר ראשי מטעם לשכת המסחר ישראל-פיליפינים (The Israel Chamber of Commerce of the PHILIPPINES)ומשרד הכלכלה הישראלי בכנס השנתי בנושא ?Investment and the Future-Where are you on this במנילה שבפיליפינים. 

איל הופיע בפני בכירי השלון והמשק, מובילי דעת קהל, ובכלל זה נספחים כלכליים ונשיאי איגוד המסחר של מדינות שונות במזרח, לרבות: הודו, טאיוואן, אירלנד, טורקיה, סינגפור, סין ועוד, ובמעמד נציגות שגרירות ישראל בפועל בפיליפינים. 

הרצאתו של איל התמקדה בנושאים: 

  • תמונת המאקרו הבינלאומית וערכו האמיתי של הזמן בעידן הנוכחי 
  • אספקטים שונים בכלכלה התנהגותית כאמצעי חיזוי 
  • הצגת מדינת ישראל כשוק כלכלי ייחודי מפותח ומתפתח

 

Left to right

Hadass Nisan - Israel Embassy Deputy Chief of Missions

Armando III Trinidad - Alveo Land Corp.  

Mr. Eyal Ben Ari - Israel Chamber of commerce Philippines, Chairman of the Board

Ramesh Genomal - Federation of Indian Chambers of Commerce (Phil) Inc President

Ms. Cory Quirino - DZMM, ABS CBN Radio/ TV Host (grand daughter of President Quirino) 

Mr. Amir Ayal

Mr. Abdulgani Macatoman - Foreign Chamber Council Philippines President

 

Left to right

Mr. Amir Ayal

Mr. Eyal Ben Ari - Israel Chamber of commerce Philippines, Chairman of the Board

Mr. Abdulgani Macatoman - Foreign Chamber Council Philippines President

 

  ארזתם את תיק ההשקעות לבד? צניחת מחירי האנרגיה בעולם מתדלקת היטב את רוויח החברות התעופה ואת מניותיהן, והמגמה צפויה להימשך. איך עולים על הטיסה הזו? טורו של ערן צחי, אנליסט בכיר באינפיניטי לגלובס, 24.11.15: 

חברת התעופה הבריטית איזיג'ט (Easy-Jet) פרסמה השבוע (17.11.15) את דוחותיה לרבעון השלישי לשנה, בהם הציגה רווחי שיא זו השנה החמישית ברצף. בסיכום שנת הכספים שהסתיימה בספטמבר, רווחיה השנתיים לפני מס הסתכמו בכ-686 מיליון ליש"ט, המהווים גידול של 18% לעומת אשתקד. בכך איזיג'ט מצטרפת לקו המגמה החיובי של חברות תעופה נוספות, כגון: לופטהנזה, אייר פראנס ו-KLM שהציגו גם הן דוחות חזקים.

אל על, הנציגה הישראלית הבולטת בתעשיית התעופה העולמית, הדהימה השבוע (18.11) כשדיווחה על זינוק של כ-820% ברווח הנקי ברבעון השלישי, ובכך קבעה שיא רבעוני של כל הזמנים. מאז נובמבר אשתקד, מניית החברה המריאה בכ-373% ובכך התמקמה בראש רשימת המניות המצטיינות בבורסה הישראלית.

התוצאות החיוביות של חברות התעופה המסחריות סיפקו רוח גבית למניות החברות שהמריאו בעשרות אחוזים מאז חודש נובמבר אשתקד, ובמיוחד חברות התעופה low cost. כך לדוגמא: מניית חברת Jetblue זינקה בכ-105%, מניית Hawaiian טיפסה בכ-96%, מניית Skywest עלתה בכ-66% , זאת בזמן שמדדS&P500  נותר כמעט ללא שינוי כשעלה בכ-0.5% ב-12 החודשים האחרונים.

מה הגורמים שהביאו לפריחה של סקטור התעופה? בין הגורמים העיקריים ש"תדלקו" את התוצאות הכספיות של חברות התעופה הבינלאומיות נציין את צניחת מחירי האנרגיה בעולם. בשנה האחרונה מחירה של חבית נפט קרס לשפל של 40 דולר. מדובר במחיר הנמוך ביותר מאז שנת 2003. עבור תעשיית התעופה, זו שאפשרה לביטויים  וכינויים כגון: "העולם שטוח", "העולם הפך כפר גלובלי" להיות רלוונטיים כיום יותר מאשר בעבר, מדובר בהשפעה דרמטית על צד ההוצאות הקבועות, שלא לומר העיקריות, שכן דלק סילוני הוא בין ההוצאות הכבדות ביותר בתעשייה זו.

מדוע מחירה של חבית נפט ירד כל כך מהר, וכל כך בחדות,  והאם הוא צפוי לעלות? התשובה לירידה מורכבת משילוב של מספר גורמים. אפשר לומר, כי סעודיה (מאחת מעצמות הנפט הגדולות בעולם) ממשיכה לתרום להגדלת ההיצע, לאחר שהודיעה, כי אין בכוונתה לצמצם את התפוקה, וזאת מסיבותיה שלה. כל עוד סעודיה תמשיך בשלה, מחירו של הנפט בעולם ימשיך להיות נמוך.

בתרחיש שבו מחיר הנפט יתחיל לטפס, ארה"ב צפויה להחיות את תעשיית פצלי השמן, תעשייה המפיקה אנרגיה מסלעים המכילים אחוז גבוה של חומר אורגני (נפט וגז), שכן עלות ההפקה הגבוהה של תעשיה זו ביחס למחיר הנפט הנוכחי מציבה מעין תקרה/גבול דמיוני להתייקרות. על פי הערכה הרווחת בעולם, הכדאיות הכלכלית של תעשיית פצלי השמן הופכת לכדאית ברמה של 70 דולר לחבית נפט.

ובכן, האם תעשיית התעופה העולמית צפויה ליהנות ממגמות אלו? בינתיים כל עוד מחירו של הנפט לא יעלה התשובה היא-בוודאי.

דויטשה בנק השוויצרי העריך לאחרונה, כי הרווח לפי מס מצרפי של חברות התעופה המסחריות הנמנות במדד המניות S&P 500, יסתכם ברבעון השלישי בכ-7.3 מיליארד דולר, לעומת 5 מיליארד דולר אשתקד.

חברות תעופה רבות החלו לגלגל את ההוזלה באופן חלקי מההוזלה במחירי הדלקים ללקוחות. מבדיקה שביצעו אנליסטים מפירמת Hooper עולה כי כרטיסי הטיסה הוזלו בממוצע בכ-18% בשנה האחרונה, בעוד שמחיר הנפט נחתך בלמעלה מחצי. (גרף מצורף)

במקביל לירידה במחיר הנפט, מצד אחד, ולעלייה בביקושים מצד שני, תעשיית התעופה העולמית ובמיוחד האמריקאית ציינו את שנת 2014 כשנת המיזוגים הגדולה בעשור האחרון. חברת NWA מוזגה לתוך דלתא אירליינס, חברות TWA ואמריקה ווסט אירליין מוזגו לתוך אמריקה אירליינס. שילוב בין מגמות ותהליכים אלו שציינו קודם לכן צפויים לתרום לשיפור מאזני החברות הממוזגות.

נכון לחודש יולי עולה כי תשואת הדיבידנד של Bloomberg US airlines index  עלתה בכ-88%. לשם השוואה, תשואת הדיבידנד של Dow jones transportation index עלתה בכ-14% בלבד.

אם כך, כיצד ניתן לקחת חלק בשגשוג שעוברת תעשיית התעופה, והאם זה כדאי?

אחת הדרכים באמצעותן ניתן להיחשף לסקטור התעופה המסחרית היא באמצעות השקעה בתעודת ETF Us global jet  (סימול: JETS). תעודה זו שהונפקה ע"י Us global ETF's מספקת חשיפה לתעשיית התעופה העולמית הכוללת חברות תעופה ויצרנים מכל רחבי העולם. התעודה הונפקה בתחילת חודש מאי השנה ועד כה היא מנהלת נכסים בהיקף של 48.5 מיליון דולר. תעודה זו עוקבת אחר ביצועי 33 מניות, כאשר בין ההחזקות הגדולות ניתן למצוא את SOUTHWEST AIRLS (13.6%), AMERICAN AIRLS GROUP (12.1%) ו-United Continental Holdings (11.9%). נכון להיום התעודה נסחרת סביב הרמות בהן הושקה (24.9 דולר).

לסיכום: כדי שהביטוי "כפר גלובלי" יהיה בר שימוש, נדרשות להתבצע מדי יום כ-100 אלף טיסות מסחריות המניעות מיליוני בני אדם למחוז חפצם. הנתונים מלמדים כי בארה"ב תעשיית התעופה אחראית על 8.4% משוק התעסוקה וכ-2 מיליון בני אדם טסים מדי יום בארה"ב.

עם השינויים וההתפתחויות הדמוגרפיות בעולם, תעשייה זו לא מתכוונת לנחות בקרוב. התחזיות מלמדות כי עד שנת 2030 מעמד הביניים בעולם יזנק ל-4.9 מיליארד איש, מרמה של 1.8 מיליארד בשנת 2009. תחזיות צופות, כי עד שנת 2026 תעשיית התעופה תתרום כ-1 טריליון דולר לתמ"ג העולמי. אנליסטים הסוקרים את התעשייה יודעים, כי המשוואה מאוד פשוטה: כשמחיר הדלקים עולים, יש לצפות לפגיעה ברווחיות חברות התעופה, בעוד שמחירי הדלקים נשחקים, הרווח צפוי לעלות. מלבד זאת יש לציין כי מחירי הדלקים אינם חזות הכל, ועל תעשיית זו קיימים איומים והשפעות אקסוגניות רבות ומגוונות.

להורדת הכתבה לחץ כאן >>

 ד"ר אביחי שניר עם מחקר חדש: "המחיר חדש-הטריק נשאר אותו דבר"

זמן קצר לאחר כניסת חוק איסור מחירי 99 אגורות, הופיעו על מדפי הרשתות מחירים המסתיימים
ב 90 אגורות.

עכשיו מתברר, שהלקוחות נמשכים למחירים החדשים וטועים לגביהם בדיוק כפי שהיה עם הישנים. 

להורדת הכתבה לחץ כאן >>

 ד"ר אביחי שניר עם מחקר חדש: "יחסי הציבור הכי טובים לראש העיר: ספורט" 

אל תספידו את ראלי סוף שנה מהר מדי >> עוזי לוי, אנליסט ראשי

אירוע הטרור הקשה שפקד את צרפת ביום שישי האחרון הזכיר לעולם, לפחות לאלו אשר לא חיים בלבנט, כי הטרור והמלחמה שלו על העולם החופשי לא הסתיימה. ככל שעובר הזמן, לצערנו הרב, וככל שהעולם "מתרגל" למתקפות טרור אכזריות על אזרחים חפים מפשע, ועד כמה שניתן לומר זאת המשקיעים בעולם למדו "לחיות" עם הסיכון. למדו לווסת את תפיסת הסיכון שלהם למידת האירועים ולהעריך באופן שקול את התרחישים הצפויים. המידע הרב הקיים ברשתות מסייע גם הוא מול התמודדות של המשקיעים ואופן הפעולה שלהם בימים אלו. 

מעל לכל ספק, השווקים בעולם ובאירופה בפרט אכן עלולים להיות תנודתיים בימים הקרובים, אך יחד עם זאת , במידה והפיגועים שהתרחשו בפריס לא יחזרו על עצמם בימים הקרובים במקומות אחרים באירופה , לא צפויה השפעה ארוכת טווח על הפעילות הכלכלית ועל הפעילות בבורסות העולם. הירידות יהיו יותר ברמה האמוציונלית ואף ייתכן כי לא מעט משקיעים יחוו דז'ה וו מאז מתקפת הטרור בארה"ב של 11.9. 

האם צפוי ראלי סוף שנה? בהתייחס לארה"ב, תקופת הדוחות בעיצומה וניכר כי מרבית החברות הציגו דוחות נאים ואף עקפו את ציפיות הרווח. באירופה קיימת תמיכה מלאה של הבנק המרכזי בגוש וניתן לומר כי נראים ברחבי אירופה ניצני צמיחה קלים, למרות ההאטה הקלה בכלכלת גרמניה. העולם עדיין מצוי בריבית אפסית ואין אלטרנטיבה ראויה לכסף ולפיכך סביר להניח כי למרות התנודתיות שעלולה לפקוד אותנו בימים הקרובים המשקיעים לא יוציאו השקעותיהם במהירות רבה כל כך. באשר לשוק הישראלי, עד כה עונת הדוחות נראית טוב. ראינו "רמזים" מדוחות הבנקים וניכר שצפויה לנו עונה פיננסית חזקה. אנו סבורים כי המצב המאקרו כלכלי בעולם נוח לשווקים דבר הבא לידי ביטוי בדוחות החברות וברמת הרווחיות שלהן. להערכתנו, אנו עדיין צפויים לראות ראלי סוף שנה בשווקים הפיננסיים בעולם. 

החוק השתנה, הטעיית הצרכנים עדיין נמשכת. מחקרו של ד"ר אביחי שניר, כלכלן בכיר באינפיניטי אשר פורסם במוסף הכלכלי ממון (10.11.15)


 

להורדת הכתבה לחץ כאן >> 


  המגמות העולמיות לצמצום פליטת גזי חממה יגרמו לכם לשאות את עצמכם כה פחמן פולטות החברות שמניותיהן כלולות בתיק ההשקעות שלכם. אבל אם אתם רוצים "לנקות" את ההשקעות שלכם כבר היום, תוכלו להש'קיע בינתיים בתעודה שעוקבת אחר חברות ירוקות. 

ערן צחי, אנליסט בכיר באינפיניטי לגלובס, 9.11.15: 

ברוח התקופה החלטתם להיות אקולוגיים, אז התחלתם למחזר בקבוקי פלסטיק, פחיות ונייר. במקביל צמצמתם את השימוש בשקיות פלסטיק חד פעמיות ועברתם לשימוש בשקיות בד רב שימושיות. את הסוללות אתם משליכים במקומות המיועדים לכך. במשרד, שיניתם את הגדרות המדפסת כך שבאופן קבע תדפיס משני צידי הדף. על נסיעות קצרות מזמן ויתרתם, ולשם כך רכשתם אופניים. בבית, החלפתם את נורות הליבון הישנות (זוללת החשמל) לאלו החסכוניות. באופן כללי, אתם מרגישים צורך לחפש כל דרך אפשרית כיצד לצמצם את "טביעת הרגל הפחמנית" שלכם (מונח מוסכם לתיאור סך הפליטות של גזי חממה לאטמוספירה, הגורמים להתחממות הגלובלית).

נשאלת השאלה, האם במסגרת המודעות ברת הקיימא שלכם בדקתם עד כמה תיק ההשקעות שלכם מזהם את הסביבה? כן, קראתם נכון. אם תבדקו את  פורטפוליו ההשקעות שלכם, תופתעו לגלות שהוא מורכב, בין היתר, ממניות של חברות שפולטות פחמן רב אשר מזהם את הסביבה. מסקנה: באופן עקיף תיק ההשקעות שלכם "פולט" לאוויר גזים רעילים בעודו תופח ומשביח.

נכון שבחינת כדאיות השקעה של מניות רצינית מתבססת בראש ובראשונה על מספר פרמטרים כלכליים, כגון: ניתוח תוצאות כספיות, ניתוח יחסים פיננסיים, ניתוח מאזן החברה, בחינת רמות מינוף, סביבה כלכלית, מתחרות ועוד. אבל כיום, כאשר המודעות לאיכות הסביבה הולכת וצוברת תאוצה, סוגיית פליטת חומרים מזהמים לאוויר הופכת לחשובה יותר ויותר, במיוחד עבור משקיעים לטווח ארוך הרוצים לגדר סיכונים עתידיים. מדוע וכיצד נוצר קשר בין פליטת מזהמים לתשואות המניות? ניתן להתרשם שבעידן הנוכחי, ממשלות רבות מפגינות ומצהירות על מחויבותן המוסרית לעצור את ההתחממות הגלובלית, וזאת באמצעות הקשחת רגולציה בכל הקשור לצמצום עקבות פחמן בשטחן. לא מן הנמנע שבעתיד הלא רחוק, יגדל הסיכון הפוטנציאלי בהשקעה בחברות מזהמות בשל עלויות בלתי צפויות אותן ידרשו לשאת כמסים או בקנסות שינבעו משינויים רגולטורים בתחום. על כן, חברות עם "עקבות רגל פחמניות גבוהות" תאלצנה לפעול לצמצום והגבלת פליטת גזי חממה שיתאמו תקנים חדשים. דלק מזהם שמקורו במאובנים הינו מקור האנרגיה העיקרי בעולם, במיוחד כיום שמחירו נמוך מאוד.

בחודש יוני 2012 התקיים כנס האומות המאוחדות (Rio+20 ) לפיתוח בר קיימא שהתכנס בריו דה ז'נרו שבברזיל כדי לדון בנושא השמירה על איכות הסביבה. כנס זה הינו אחד הכנסים החשובים והבולטים בעולם בכל הקשור לאיכות הסביבה וחשיבה על הדורות הבאים. הנוכחים בכנס הם מקבלי ההחלטות בדרגים פוליטיים גבוהים, שביכולתם להשפיע ולהניע תהליכים בהיקפים עולמיים. אחת מההמחשות הבולטות לעוצמה הטמונה בכנס, היתה כאשר סגן ראש ממשלת בריטניה הכריז על כוונתו לקדם חקיקה אשר תחייב חברות ציבוריות הרשומות בבורסה לניירות ערך של לונדון, לפרסם את רמת פליטת גזי החממה שהן מפיצות לסביבה.

השאיפה של יוזם החקיקה היא שכבר באפריל 2013, תתחלנה החברות לדווח בהתנדבות, ועד סוף שנת 2015 תיכנס רגולציה רשמית שתדרוש אכיפת את החוק. ממשלת בריטניה מעריכה כי חובת הדיווח תביא לצמצום פליטת המזהמים ב-4 מיליון טון פחמן דו חמצני בשנה.

המודעות לנזקקי גזי החממה חלחלה גם בארה"ב,  שם מנסה בורסת נאסד"ק לקדם מהלך דומה שבמסגרתו ידרשו החברות לדווח באופן מוגבר יותר למשקיעים על הסכנות הסביבתיות שהן מייצרות.

חברת המדדים דאו ג'ונס S&P ביצעה באוקטובר האחרון מחקר תחת הכותרת "מבט אסטרטגי על היבט הפחמן". המחקר השווה בין מניותיהן של החברות המזהמות ביותר לאלו שהכי פחות במדד S&P1200. מהגרף המצורף ניתן לראות את כי החל משנת 2004 נפתח פער בין ביצועי המניות של החברות המזהמות ביותר בהשוואה לאלו שלא. מעניין עוד לראות, כי בשנה האחרונה הפער הלך והצטמצם, בעיקר כתוצאה מירידה חדה בתשואות של המניות המזהמות. הירידה נובעת בין היתר בשל העובדה שמחירי האנרגיה והנפט בפרט ירדו בחדות בשנה האחרונה וכתוצאה מכך סקטור האנרגיה (מיוצג בגרף העליון) נפגע גם כן.

עוד עולה מהמחקר כי חלוקה של סקטור הבריאות למניות של חברות מזהמות לאלו שלא במדד S&P1200, מלמדת כי ב-15 השנים האחרונות המניות של החברות שהכי פחות זיהמו רשמו תשואה שנתית ממוצעת בשיעור של 15.84%, בעוד שהמניות של החברות המזהמות ביותר רשמו תשואה שנתית ממוצעת בשיעור של 10.61% באותה תקופת זמן.  כך גם בסקטור התשתיות הציבוריות (Utilities): המניות של החברות המזהמות ביותר השיגו ב-15 השנים האחרונות תשואה שנתית ממוצעת בשיעור של 7.74% בעוד שהמניות שהכי פחות זיהמו רשמו תשואה שנתית ממוצעת בשיעור של 10.06%.

ישנה דרך להיחשף לקטגוריה זו באמצעות השקעה בתעודת ETF הנקראת iShares MSCI ACWI Low Carbon Target ETF (סימול: CRBN). תעודה זו מספקת חשיפה למניות המרכיבות את מדד MSCI העולמי אשר מצמצמות את טביעת הרגל הפחמנית שלהן. הנציגות בתעודה זו תומכות בהפחתת התלות שלהן בדלקים שמקורם ממאובנים (נפט).  מדד זה מתגאה בכך שהחברות הנמנות בו צמצמו את פליטת הפחמן בשיעור של 78% בהשוואה למדד הייחוס (MCSI ACWI). כמו כן החברות במדד זה מחויבות להציג ירידה עתידית בשיעור של 97% בפליטות פחמן בהשוואה ל מדד הייחוס (MCSI ACWI). תעודה זו נוסדה בדצמבר 2014 ונכון להיום היא מנהלת היקף נכסים  בסך של 220.3 מיליון דולר. התשואה שהשיגה תעודה זו מאז היווסדה מסתכמת ב-0.28%, זאת לאחר שבחודש האחרון רשמה תשואה של כ-7%. הסקטור המוביל בתעודה זו הינו סקטור הפיננסים שמהווה כ-22.5% מהתעודה, סקטור IT  מהווה כ-14.6% וסקטור הצרכנות מהווה 12.4%.

לסיכום: ביום כדור הארץ שחל באפריל האחרון וצויין במקביל ב-192 מדינות בעולם, הודיע האו"ם כי השקיע בתעודת iShares MSCI ACWI Low Carbon Target ETF כ-143 מיליון דולר מכספי קרן הפנסיה של הארגון. ההודעה החגיגית על התמיכה הכספית באפיק השקעה זה הגיעה לאחר כינוס עולמי שהתקיים בלימה שבפרו בו נכחו נציגים מכ-200 מדינות כדי לדון בדרכי הפעולה להפחתת פליטות פחמן. נראה כי רוחות של שינוי חודרים לכלכלה העולמית בכל הנוגע להשקעות אחראיות, אולם מוקדם מדי להסיק על קיומו של קשר סיבתי בין פליטות פחמן וביצועים פיננסים מוצלחים. כדי שיוצר קשר מובהק יותר בין השניים ידרשו שינויים רגולטורים מרחיקי לכת נוספים בעולם ועלייה במודעות הן של התעשיות השונות מצד אחד והן של המשקיעים מצד שני. 

 

להורדת הכתבה לחץ כאן >>

 

Page 1 of 25  > >>

תקשורת ופרסום שוק ההון
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום