עיתונות מקצועית - אינפיניטי

עיתונות מקצועית

מוצגים לעיונכם מקבץ מאמרים, ראיונות ופרסומים בעיתונות הכלכלית, המקצועית ובמגזינים מקצועיים, בתחומי מאקרו כלכלה, שווק ההון המקומי, שוק ההון העולמי, פסיכולוגיה של משקיעים ועוד.

   כמה פעמים קיבלתם תלושים לחנות שאתם לא הולכים אליה, בגד שלא תלבשו אפילו לחתונה של הדודה, וספר שלעולם לא תפתחו? באמריקה מדובר ב-83-250 מיליארד דולר שמבוזבזים על מתנות לחג המולד בלבד. בישראל פחות כסף על מתנות לחג, אבל מבחינת הבזבוז אין כל הבדל. ד"ר אביחי שניר, כלכלן בכיר באינפיניטי בטור דעה לוואלה, 27.9.16 

  שר האוצר מינה ועדה לייעול שוק ההימורים בישראל כדי לשפר מצבם של המהמרים בישראל, אלא שבמקום לשפר את מצבם, נראה שיישום ההמלצות רק יפגע בהם. אם חברי הוועדה שמינה שר האוצר בנושא היו רוצים לצמצם את ההימורים, הם היו צריכים לבטל את המס ולהקטין את הפרסם הראשון בסכום של המס. אבל את שה הם לא הציעו לעשות, כי התפקיד של הלוטו-טוטו הוא להציע חלום ולגבות את הכסף >> ד"ר אביחי שניר, כלכלן בכיר באינפיניטי בטור דיעה לכלכליסט, 23.9.16. 

היובש בבורסה: בזמן שהבורסה "מתייבשת", החיצים מופנים בעיקר לטענות על רגולציה כבדה בשוק ההון המקומי. בפאנל על השינוי המבני והשלכותיו על תפקוד הבורסה בכנס בקריה האקדמית אונו, בהשתתפות יו"ר הבורסה, רו"ח אמיר איל יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי- אילים ובכירים נוספים, הושמעו מגוון דעות , אבל כל המשתתפים הצביעו על מעבר הבורסה מתאגיד שיתופי לחברה למטרת רווח. גיא בן סימון, 21.9.16  

 

 

   המאבק נגד דייגי הטונה אולי סייע קצת לדולפינים אך למעשה חיזק דייגים אמריקאיים על חשבון דייגי מקסיקו. התפשטות הטרנד האורגני משעבד חקלאי העולם השלישי למערב. האינטרסים האמיתיים מאחורי מאבקי הקיימות >> ד"ר אביחי שניר, כלכלן בכיר באינפיניטי ומרצה בכיר במכללה האקדמית נתניה

"קיימות" היא נושא שנשמע מאד טהור, ושמי שעומדים מאחוריו מונעים על ידי אידיאולוגיה של שמירה על הסביבה והרצון לשמור על כדור הארץ לדורות הבאים. אבל בפועל, מאחורי הרצון לשכנע אנשים לאכול אוכל אורגני ולשמור על הטבע קיים הרבה כסף ומושקע הרבה מאמץ שיווקי, שבינו לבין איכות הסביבה אין הרבה במשותף.

דוגמא אחת היא המאבק שהתנהל כדי להגן על הדולפינים. כיום, כל הדייגים שצדים טונה עושים זאת בעזרת רשתות מיוחדות שמונעות מהדולפינים להלכד בפנים. הדבר קרה בזכות קמפיין אגרסיבי של הארגונים הירוקים בארה"ב ששיכנעו את הצרכנים להמנע מקניית טונה בגלל החשש מפגיעה בדולפינים. הצרכנים האמריקאיים נענו לקמפיין הזה ובגדול, וכל דייגי הטונה נאלצו לעבור לרשתות מיוחדות או לסגור את העסקים שלהם.

לכאורה, נצחון גדול לארגונים הירוקים ולארגוני השמירה על איכות הסביבה. בפועל, מתברר שמי שמימנו את הקמפיין היו דווקא יצרני הטונה האמריקאיים הגדולים. באותה תקופה, יצרני הטונה האמריקאיים היו נתונים בתחרות חריפה מול יצרנים ממקסיקו שניצלו את כוח העבודה הזול בארצם כדי לייצא טונה זולה לארה"ב. היצרנים האמריקאיים התקשו לעמוד בתחרות, ולכן הם "תפסו טרמפ" על קמפיין להגנה על הדולפינים, והפכו אותו ממשהו שולי, למשהו שמשנה התנהגות של צרכנים.

הדייגים המקסיקנים שלא יכלו לממן השקעה ברשתות מיוחדות, פשטו את הרגל. החברות הגדולות האמריקאיות השתלטו מחדש על השוק והרוויחו בגדול. הדולפינים אולי הרוויחו  מעצם העובדה שכעת הם בדרך כלל לא נתפסים ברשתות, אבל הם עדיין במאבק השרדות מכיוון שכשדגים את דגי הטונה, נותר להם פחות מזון לאכול.

הצרכנים האמריקאיים הפסידו כי הם משלמים עכשיו יותר על הטונה, אבל ייתכן שהם מפוצים על כך בשינה שקטה יותר בלילה, נטולת חלומות על דולפינים ברשת. מי שהפסידו הכי הרבה הם הדייגים העניים ממקסיקו. אולי לא דגים יותר דולפינים, אבל לדייגים המקסיקנים אין פרנסה ואין איך להאכיל את הילדים שלהם.

זה נכון בעוד הקשרים של שמירה על הסביבה וקיימות. מי שדוחף ומעודד חקלאות אורגנית הם חקלאים במדינות המערב, אלו שיש להם את היכולת ואת התקציבים לייצר חקלאות אורגנית. לחקלאים במדינות העולם השלישי, אלו שמייצרים מזון בזול, אין את הטכנולוגיה, הכלים והיכולת לקבל עליהם את הפיקוח שנדרש כדי שמזון יחשב לאורגני.

לכן, המזון האורגני משרת את היצרנים המערביים פעמיים. ראשית, ניתן לייצר הרבה פחות מזון אורגני ליחידת שטח ממזון שמופק בטכנולוגיות "לא אורגניות" וזה גורם לעליית מחירים. שנית, ככל שהצרכנים משתכנעים לאכול יותר מזון אורגני, כך יש פחות תחרות מצד יצרנים במדינות עולם שלישי, מה שמביא לעוד עלייה במחירי המזון.

מי שמפסיד הם יצרני המזון בעולם השלישי, שמאבדים את שווקי הייצוא שלהם ונשארים ללא פרנסה. ככל שהעולם המערבי נעשה צרכן גדול יותר של מזון אורגני, החקלאים בעולם השלישי נאלצים יותר ויותר למכור את עצמם לתאגידי מזון מערביים שמביאים את הטכנולוגיה לייצור מזון אורגני ומרוויחים את כוח העבודה הזול. כך הם מייצרים בזול, ומוכרים באירופה ביוקר, בזמן שהחקלאים באפריקה נשארים עם "הפירורים". למעשה, מכיוון שייצור מזון אורגני דורש יותר שטח, מים, ועבודה ממזון שהוא "לא אורגני", החקלאים באפריקה נשארים עם פחות מזון מכפי שהיה להם קודם. שוב, מי שמרוויחים הם הצרכנים שמרגישים שהם תורמים לסביבה והתאגידים הגדולים שנהנים מהרווחים. מי שמפסיד הם החקלאים הקטנים. שוב, הירקות האורגניים הם אולי יפים ובריאים יותר מהירקות הלא אורגניים, אבל החקלאים נעשים רזים יותר.

באותה מידה צריך גם לבחון קמפיינים שמתנהלים בארץ. לא תמיד מי שירוויחו מהם הם דווקא בעלי החיים. אם יפסיקו ייבוא של עגלי בקר מאוסטרליה, לדוגמא, מחירי הבקר יעלו, אבל מספר העגלים שנשחטים לא יפחת. דוגמא אחרת היא הקמפיין להוצאת כלובי הדגים מים סוף. מי שעמדו מאחורי הקמפיין היו במידה רבה המלונות והעירייה שרצו לפנות את החוף ולהרוויח מארנונה. כך שגם שכשמדובר בקמפיינים למען הטבע, צריך תמיד לזכור שגם לדולרים יש צבע ירוק ושלעתים המחיר של שמירה על טבע הוא פגיעה בבני אדם.


  רפי כהן, אנליסט - נייר עמדה, 30.8.2016
חופשת הקיץ אמנם לקראת סופה אך החגים בפתח, ואיתם הביקושים החוזרים לטיסות וחופשות בארץ ובחו"ל. תזמון החגים השנה צפוי לחזק ולהגדיל את פעילות החברות בתחום ואת הזדמנויות ההשקעה. 

 תהליך קבלת ההחלטות של אנשים שונים נראה לעיתים לא מובן. כך גורמים הפחד מההפסד והרצון לשמור על האגו גורם לעיתים אנשים לנקוט בצעדים הנראים לנו לא הגיוניים >> ד"ר אביחי שניר, כלכלן בכיר באינפיניטי ומרצה בכיר במכללה האקדמית נתניה עם התשובות לשאלות בתחום קבלת החלטות, ובהן: למה יש רוכשים שעדיין מאמינים לענבל אור? 



  מנוע הצריכה של ארה"ב >חן יצחק, אנליסטית - נייר עמדה בגלובס, 23.8.2016
כלכלת ארה"ב מונעת מגידול בהוצאות הצרכנים מתחילת השנה, למרות חוסר הוודאות בשווקים הגלובליים. הביקוש המקומי של משקי הבית מהווה את עמוד התווך לתפוקה הכלכלית בשנים האחרונות, ולכן עלייה בביקוש למוצרי צריכה מעידה בדרך כלל על יציבות של המשק. 

העלאת ריבית בארה"ב לא נראית באופק, וגם אם תגיע, היא תהיה הדרגתית ומדודה, ולכן הנטייה לחסוך אמנם עשויה לגדול מעט, אך הפגיעה בצריכת מוצרים בסיסיים תהיה נמוכה יחסית...

להורדת הכתבה לחץ כאן >>


  קבוצת דלק חתמה על הסכם למכירת השליטה ב"הפניקס" לחברת האחזקות הסינית יאנגו (YANGO INVESTMENT). 

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, אמורה לדחות או לאשר את העסקה. החלטה זו קריטית ומהותית. רו"ח אמיר איל מעלה סוגיה מעניינת הנוגעת לאפשרות של הענקיות הסיניות לחדור למאגר המידע הרגיש של הפרטים האישיים של החוסכים במדינת ישראל. 

להאזנה: צבע הכסף, רשת ב', 22.8.2016, החל בדקה 10:25: http://goo.gl/b1PWxs

 

התוכן שקראת כעת מעניין אותך? תוכל להמשיך לקבל עדכונים מקצועיים לגבי מה משפיע על הכיס שלך-כאן >>










הריני לאשר את הסכמתי לקבלת דיוור (על פי תיקון 40 לחוק התקשורת (בזק ושידורים)).

 23.8.16

אינפיניטי מפתיעה: "אחרי הנפילות מתחילת השנה, טבע ופריגו חזרו להיות מעניינות להשקעה", גיל לוי, מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות (בישראל ובעולם): "השוק הישראלי אטרקטיבי ביחס לעולם: אירופה זולה יותר, אך עם כלכלה בעייתית יותר". 

 

  בין הסיבות המוכרות הקובעות את מחירי הדירות, כגון: היצע הדירות ומספר התחלות הבנייה, מסתתרת גם סיבה שחושבים עליה פחות-מזג האוויר. מחקרים מראים שדירות שנמכרות במזג אוויר נעים-מחירן גבוה יותר מדירות שנמכרות בחורף האפור. >> ד"ר אביחי שניר, כלכלן בכיר באינפיניטי ומרצה בכיר במכללה האקדמית נתניה עם מחקר שיתן מענה לשאלה- מה הרגש שיביא לכם את מירב התועלת? 


Page 1 of 32  > >>

תקשורת ופרסום שוק ההון
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום