ד"ר אביחי שניר לגלובס: הפעלת שירות אובר בישראל-מיותר ולא מקדם את התחרות

  ד"ר אביחי שניר, כלכלן בכיר במחלקת המחקר של אינפיניטי עבור גלובס: 4.2.2016, הפעלת שירות אובר בישראל-מיותר ולא מקדם את התחרות.  ראש הממשלה בנימין נתניהו, דרש משר התחבוברה ישראל כ"ץ, שיתיר לחברת ההסעות אובר להפעיל את האפליקציה שלה בישראל. אם הדבר יאושר, אובר תוכל לגייס כל בעל רכב לצי הנהגים שלה...

רוה"מ, בנימין נתניהו דרש משר התחבורה שיתיר לחברת אובר להפעיל את האפליקציה שלה בישראל. אם הדבר יאושר, אובר תוכל לגייס כל בעל רכב לצי הנהגים שלה. אם זה יקרה, תהיה לכל אדם את האפשרות להזמין מונית באמצעות האפליקציה של אובר, ואז האפליקציה תברר מי הנהג הפנוי הקרוב ביותר ותשלח אותו אליו. לכאורה, המטרה היא להגדיל את התחרות בשוק המוניות. אבל אם רוצים להגדיל את התחרות בענף המוניות בישראל, אין צורך להתיר לאובר להכנס לארץ. מספיק שיאשרו לכל אדם שמעוניין בכך להציע שירותי הסעה בתשלום.

כשזה יהיה המצב, כל מי שירצה, יוכל לפרסם את שירותיו ולהסיע אנשים תמורת תשלום. מן הסתם, במצב כזה יהיו רבים שיציעו שירות לא אמין ולא מקצועי. אבל די מהר הלקוחות ילמדו למי כדאי להם להתקשר, ולמי עדיף שלא.

למעשה, כבר כיום נהגי מוניות במקומות שונים מתלוננים על תחרות מצד "חאפרים". בכל מקום ש"חאפרים" פועלים, נהגי המוניות מתלוננים על כך שגונבים להם את הפרנסה, שהלקוחות מקבלים שירות פגום, ודורשים, בצדק, שהמשטרה תעצור את התופעה. אבל, בפועל, הלקוחות שרוצים לקבל שירות מקצועי, מזמינים נהג מונית, ואלו שמוכנים לוותר על המקצועיות ולחסוך כמה שקלים, מזמינים את ה"חאפר". 

כך שכל מה שצריך בשביל להפוך את השוק לתחרותי, זה לאפשר ל"חאפרים" לעבוד באופן חוקי. במקום שהמשטרה תקנוס את ה"חאפרים", יאפשרו לכל מי שרוצה לארגן הסעות, לעבוד באופן חופשי. המדינה תצטרך לוודא שמי שמסיע אנשים בתשלום מדווח על כך לצרכי מס, אבל אפשר למצוא לכך פתרון.

יותר מכך, לא צריך את אובר בשביל שאנשים יוכלו להזמין נהגים באמצעות אפליקציה. אם הממשלה תאפשר לכל אחד להציע שירותי הסעות באופן חופשי, יהיו המון אפליקציות שיאפשרו הזמנה של נהג פנוי. בסופו של דבר, אובר היא לא יותר מאשר מרכזייה של תחנת מוניות שמבררת: "מי פנוי באלנבי". לכן, גם אם אובר לא תפעל בישראל, נהגים פרטיים שירצו להציע שירותי הסעות יתאגדו ביחד, חברות שמפתחות אפליקציות מהסוג של גט-טקסי יפתחו אפליקציות שמזמינות את הנהגים, והלקוחות ילמדו להזמין את הנהגים שהם מעוניינים בהם.

יתר על כן, אם לא תהיה אובר ויהיו הרבה רשתות של אנשים פרטיים שיציעו הסעות בתשלום, הלקוחות יוכלו לבחור על מי הם סומכים, ועל מי הם מעדיפים לוותר. כיום במקומות שבהם אובר פועלת, ללקוחות יש בחירה רק בין אובר לבין נהגי מוניות. לכן בכל מקום שבו הנהגים של אובר הם לא אמינים, ויש מקומות רבים כאלו, הלקוחות סובלים. למעשה, במצב שבו כל אחד יוכל להציע שירות הסעות, דווקא לתחנות המוניות הוותיקות יהיה יתרון, כי להן יש את תשתיות התקשורת ואת האמינות שהן צברו. לכן ברגע שנהגי המוניות לא יצטרכו לשלם יותר מה"חאפרים", הם יוכלו להציע שירות יעיל לא פחות, ואולי יותר, מכל אחד אחר.

כך שהכנסת אובר לענף המוניות לא תגדיל את התחרות אלא תפגע בה, כי מה שאובר רוצה, הוא לא שוק תחרותי, אלא שני דברים: הראשון, הוא שהמתחרים שלה יהיו מוניות שהנהגים שלהן חייבים לשלם עבור רשיון למונית, להתקין מונים, להחזיק תחנות, לשלם ביטוח ולפרסם את שמות הנהגים. השני, זה לאסור על כל נהג אחר לתת את השירות שאובר נותנת. כך שלתת לאובר לפעול בתנאים שלה זה לאפשר לאובר להיות היחידה שפועלת ללא הגבלה, ולקשור את הידיים של כל המתחרים.

 

תקשורת ופרסום שוק ההון
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית חינם עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום