שוק התקשורת לא נח לרגע - רפי כהן לגלובס

  רפי כהן, אנליסט - נייר עמדה, 5.7.2016: השחקנים החדשים שנכנסו לשוק הסלולר בעקבות רפורמת כחלון- ובראשם גולן טלקום והוט מובייל-הביאו לסחרור מחירים שהעצים את התחרות. המפעילות הותיקות נאלצו להקפיא דיבידנדים, להתייעל ולהמציא עצמן מחדש. מי שמעריך כעת שהתמחור החסר כבר הגיע לשיאו, ישקיע במניות בהחזקה ישירה ויתלבט בין סלקום לפרטנר. האפשרות השמרנית יותר היא קנייה של מדד התקשורת כולו, שבו המניה העיקרית היא בזק. 

אחד הענפים התוססים ביותר בשוק הישראלי בשנים האחרונות הוא ענף התקשורת, מאז החלה רפורמת כחלון וכניסת שחקנים חדשים לשוק, כשהבולטים ביניהם, גולן טלקום והוט מובייל אשר נכנסנו לסחרור מחירים שהוביל לעלייה דרמטית בתחרות ומבצעי שיא.

ממוצע ההכנסה פר לקוח ה - ARPU - Average revenue per user צנח בחדות בשנים האחרונות מ- 150 ₪ בממוצע בשנים 2006-2009 ל- 100 ₪ ב- 2010 ועד ל- 65 ₪ בשנת 2015, כלומר צניחה מתמשכת בהכנסה ממוצעת ללקוח של יותר מ- 50% ב- 6 שנים.

עם הירידה בהכנסה הממוצעת ללקוח איבדו החברות המובילות נתח שוק משמעותי. כך למשל סלקום איבדה 17% ממספר הלקוחות שלה אשר עמד על כ- 3.4 מיליון לקוחות בשנת 2011 וירד ל- 2.83 מיליון בסוף שנת 2015. הירידה במספר הלקוחות ובהכנסה פר לקוח הובילו לירידה של 51% בהכנסות ו- 75% ב- EBITDA .

בדומה לסלקום, גם פרטנר חוותה ירידה בלקוחות בגובה של 13% מ- 3.1 מיליון לקוחות בשנת 2011 ל- 2.74 מיליון לקוחות לסוף שנת 2015, ובנוסף ירידה בהכנסות בגובה 47%.

סלקום ופרטנר ששלטו בשוק ביד רמה וחילקו דיבידנדים עד שנת 2012 באחוז נכבד מהרווח הנקי, מצאו עצמן עם ירידה דרמטית בהכנסות וברווחים ונאלצו להקפיא דיבידנדים ע"מ לחזק את ההון.

סלקום שחילקה מעל מיליארד ₪ דיבידנד בשנת 2010 , חילקה בשנת 2012 דיבידנד של  400 מיליון ₪ בלבד, והחל משנת 2014 הפסיקה לחלק כלל.

פרטנר לעומתה הפסיקה לחלק דיבידנד כבר בשנת 2013 כאשר החלוקה האחרונה שלה בשנת  2012 הייתה בשיעור של 160 מיליון ₪ .

גולן נהנה ממעמד של שובר שוק, ורכב על ההצלחה, בעודו מגייס אלפי לקוחות חדשים מדי חודש ומסתער על השוק במחירים חסרי תחרות. מבצעים אגרסיביים אלו התאפשרו לו בזכות היותו מפעיל סלולר ללא רשת עצמאית וללא השקעות הוניות CAPEX בזמן שהוא צובר חובות מדי חודש לסלקום בגין שימוש ברשת שלה. חובות אלו אמורים היו להימחק במידה ורשות ההגבלים היתה מאשרת לסלקום ולגולן להתמזג.

המצב הקיים היום מתאפיין במפעילות וותיקות הנאלצות להתחרות בשחקן שמתנהג כמפעיל וירטואלי ולכן עליהן להתייעל ולהמציא את עצמן מחדש.

נראה שסלקום הצליחה להתמודד עם המצב החדש עם הקמת קבוצת תקשורת ומיצוב המותג סלקום כאלטרנטיבה גם לשוק הטלוויזיה עם שירות הטריפל – טלוויזיה, אינטרנט וטלפון קווי ובתוך שנה וחצי מתחילת הפעילות הצליחה לגייס כ- 75 אלף לקוחות, אולם פעילות זאת עדיין אינה רווחית והסבה לסלקום הפסדים בשנת 2015 בגובה 40-50 מיליון ₪.

סלקום עושה לאחרונה מאמצים להגדיל את האטרקטיביות שלה ומגדילה את היצע הערוצים הקיים ויוצאת בחבילת ספורט חדשה.

פרטנר עדיין עובדת על פיתוח הטריפל שלה והגדילה את הפעילות לתחום האינטרנט בלבד, תחום שנמצא בתחרות גבוהה לאור פתיחת השוק הסיטונאי המאפשר לחברות התקשורת למכור חבילות אינטרנט בהן הגלישה מתבססת על תשתית של בזק או הוט ולא הצליחה עדיין לצבור נתח שוק משמעותי.

גולן טלקום שלאחרונה מייצרת דרמות רבות נדרשת לקבל החלטה האם לנצל את הרישיון שניתן לה, להקים רשת עצמאית ולשלם את חובה לסלקום בגובה 600 מיליון ₪ (שדורשת כרגע הפרשי ריבית והצמדה לחוב האמור), או למכור את העסק לגורם שלישי ובלתי תלוי.

עם היוודע ביטול המיזוג סלקום – גולן, והיווצרות התרחיש האפשרי של יציאת גולן מהשוק, מורגש חוסר הוודאות בקרב לקוחות גולן טלקום, ולראשונה ניתן להבחין בשיעורי נטישה ברבעון הראשון של 2016 אצל האחרונה לעומת ניצנים של גיוסים חיוביים (בעיקר בפרטנר).

נראה כי גולן תלתה את יהבה על המיזוג עם סלקום וכעת ניצבת מול החלטה קריטית שעתידה צפוי להשפיע באופן ניכר על שוק התקשורת בשנים הקרובות, נראה שגולן לא מתכוונת להשקיע את ההון הנדרש לצורך פריסת הרשת העצמאית שלה ומנסה לאחרונה להוביל מהלך חדש של הסכם אירוח עם הוט מובייל במקביל לביטול ההסכם הכובל עם סלקום ובנוסף לביטול רישיונה כמפעיל סלולר והמרתו למפעיל וירטואלי. רשות הגבלים עסקיים שמעולם לא נדרשה להכריע בעניין המרת רישיון מפעיל לווירטואלי צפויה להיתקל בהתנגדויות נחרצות מהמפעילות הוותיקות, כאשר מיזוג זה יהפוך את הקבוצה לבעלת נתח שוק של כ- 20% ויקנה לגולן את היכולת למכור מוצר זהה בעלות נמוכה משמעותית מהמתחרים.

המרוויחה הגדולה מהאירוח היא כמובן הוט מובייל שמציגה נתוני גיוסים הגבוהים ביותר בשוק בשנה האחרונה, כאשר אירוח גולן טלקום על הרשת שלה יקנה לה שוויון מספרי מול פרטנר שחולקת עמה רשת ובנוסף תרוויח תשלום חודשי קבוע פר לקוח בגין האירוח של גולן.

כיוון שגולן צבר כמיליון לקוחות, הוא ייהנה מיתרון מובנה משמעותי בתור מפעיל וירטואלי. האפשרות לרכב על רשת של מפעיל סלולר אחר בתשלום חודשי יהיה זול משמעותית מההשקעה של המתחרות בתשתיות.

לסיכום, נראה שעתידן הקרוב של סלקום ופרטנר תלוי בעיקר בעתידה הלא ברור של גולן טלקום. בכוונתן להתנגד בכל דרך אפשרית עד דחיית בקשת גולן למפעיל וירטואלי.

התרחיש החיובי מבחינתן יהיה שגולן טלקום לא יכולה להמשיך לתפקד כמפעילת סלולר, לא נמצא רוכש חיצוני שמוכן להשקיע בפריסת רשת ארצית נוספת וגולן נאלצת לצאת מהשוק כשמיליון לקוחותיה מתחלקים בין המפעילות הקיימות, לחילופין, גולן מקבלת אישור לפעול כמפעיל וירטואלי אך ללא הלקוחות שצברה עד כה ועליה להתחיל לגייס לקוחות מחדש. בתרחיש זה מצבת הלקוחות של סלקום, פרטנר ופלאפון צפויה לגדול ואתה ה- ARPU שיכול לצמוח ל- 80-100 ₪ פר לקוח. מכאן ועד עלייה במחירי המניות הללו הדרך קצרה.

התרחיש השני בו גולן מקבלת את הרישיון למפעיל וירטואלי וכל ההתנגדויות נדחות נראה פחות סביר כרגע וייתכן כי סומנה התחתית בהכנסה פר לקוח למרות שגם עליית מחירים בסביבה הקיימת לא נראית סבירה בטווח הקרוב ללא שינויים מרעננים בשוק.

משקיע המעריך לאור האמור כי נוצר בשוק הסלולר תמחור חסר והוא הגיע לשיאו וזאת לאחר ירידה נוספת בחודש האחרון של סלקום ופרטנר בגובה 25% ו-15% בהתאמה ולאחר שמחקו את העליות מתחילת השנה, יכול להשקיע באחת המניות בהחזקה ישירה, כשההתלבטות הנה בין השקעה בסלקום לבין פרטנר. יש לקחת בחשבון את הפעילות הנוספת של סלקום בשוק הטלוויזיה כיתרון או חיסרון, תלוי בהערכת תרומת פעילות זו לרווחי החברה שכרגע עומדים על הפסד של כ- 50-40 מיליון ₪ בשנת 2015. מנגד, קצב הגיוס ללקוחות הסלקום TV עמד ברבעון הראשון על 11 אלף מנויים עם זינוק בהכנסות לגובה של 126% ל- 59 מיליון ₪. יחס ה- EBITDA של שתי החברות עמד על כ- 20% בשנת 2015 כאשר סלקום עם 2.81 מיליון לקוחות עם הכנסה ממוצעת ללקוח ARPU 66 ₪. פרטנר עם 2.6 מיליון לקוחות ו- ARPU של 71 ₪.

אפשרות אחרת, שמרנית יותר להשקעה הנה קנייה של המדד כולו - מדד התקשורת, בו נתח השוק של סלקום ופרטנר הוא 6.65% ו- 9.74% בהתאמה. המניה העיקרית במדד זה היא בזק עם משקל במדד של 75.21% ! .

 


תקשורת ופרסום שוק ההון
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית חינם עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום