בין הישרדות לבורסה: מה ניתן ללמוד מהריאלטי?

משחק תמים בגרסא האמריקאית של הישרדות מדגים את התשובה לשאלה: למה בעצם קשה לנבא התפתחויות בכלכלה. בני האדם לא תמיד מתמודדים עם בעיות בצורה רציונלית ומהירה-התוצאות בהתאם. ד"ר אביחי שניר, כלכלן בכיר באינפיניטי ומרצה בכיר במכללה האקד' נתניה 

האם ניתן  ללמוד מתוכניות ריאליטי? לכאורה, נראה שלא, לפחות לא דברים ששווה ללמד אותם בשיעורי כלכלה. אבל, לפעמים, אפשר ללמוד לא מעט, בעיקר על ההבדל בין התיאוריה ובין המציאות.

דוגמא אחת היא פרק ישן בתוכנית "הישרדות" האמריקאית. באותו פרק, שתי הקבוצות התמודדו במשימת הדחה. הקבוצה שהפסידה, איבדה את אחד החברים בקבוצה. המשימה היתה מורכבת ממשחק שבו הוצבו 21 דגלים. המשחק התנהל בתורות, כאשר כל קבוצה בתורה יכלה להסיר דגל. דגל אחד, שניים או שלושה. הקבוצה השנייה התחילה מהמקום שבו הפסיקה הקבוצה הקודמת. כך שאם בתור הראשון הקבוצה הראשונה הסירה דגל אחד, הקבוצה השנייה התחילה מהדגל השני והיתה צריכה להחליט האם היא מסירה  דגל אחד, שניים או שלושה נוספים. הקבוצה שניצחה הקבוצה היא זו שהגיעה ראשונה לדגל ה- 21.

למשחק הזה יש פתרון שאם חברי הקבוצות היו יודעים אותו, הם היו יודעים איזו קבוצה תנצח עוד לפני שהמשחק התחיל. לפני שאתם ממשיכים לקרוא, נסו לחשב איזו מהקבוצות יכולה לנצח, ללא כל קשר למה שתעשה הקבוצה השנייה.

אם לא הצלחתם, נסו לחשוב על הפתרון מהסוף. כדי להגיע לדגל ה- 21, אתם צריכים שהקבוצה היריבה תעצור בדגל ה- 18, ה- 19 או ה- 20. לכן אם אתם תעצרו בדגל ה- 17, נצחתם. אבל כדי להגיע לדגל ה- 17, אתם צריכים שהקבוצה היריבה תעצור בדגל ה- 16, ה- 15 או ה- 14. לכן אם אתם תעצרו בדגל ה- 13, נצחתם. תמשיכו לחשוב לאחור ותגלו שנצחתם עם עצרתם בדגל ה- 9, ה- 5 והראשון. לכן כל מה שהקבוצה הראשונה צריכה לעשות כדי לנצח, זה לקחת דגל אחד בסיבוב הראשון, ואז לחכות שהקבוצה השנייה תעשה מה שהיא רוצה (היא תלך בהכרח לדגל השני, השלישי או הרביעי) ואז להתקדם לדגל החמישי וכן הלאה, עד ה- 21.

כך שמי שלמד לחשוב לאחור, יכול היה לנצח בקלות אם הוא היה בקבוצה הראשונה, או לדעת שכל מה שהוא יכול לעשות זה לרחוץ בים במקום להתאמץ, אם הוא היה בקבוצה השנייה. במשחק ההישרדות, כמובן ששתי הקבוצות עשו כמעט את כל הטעויות האפשריות.

לכאורה, זה צריך להפתיע, כי הפתרון התיאורטי הוא די פשוט. יותר מכך, המודל התיאורטי שלפיו כלכלנים צופים התנהגות, מניח שאנשים יפתרו בעיות מהסוג הזה, ויתנהגו בהתאם. אבל מתברר שזה עוד מקרה שבו יש הבדל בין מה שהתאוריה חוזה שאנשים יעשו, ומה שאנשים עושים בפועל.

מה שמעלה את השאלה: האם המודלים של הכלכלנים תקפים. או במילים אחרות, מה צריך לעשות כדי שאנשים ילמדו לפתור בעיות מסוג זה? האם הם מסוגלים ללמוד מנסיון והאם הם מסוגלים להשליך מפתרון של בעיה אחת לפתרון של בעיות אחרות. אם כן, בהחלט אפשרי שלמודלים יש תוקף. אחרת, אפשר לצפות מה יקרה כאשר יש זעזועים בכלכלה, בערך כמו שאפשר היה לצפות לאיזה דגל יתקדמו המשתתפים בתוכנית הישרדות. 

חוקרים שונים בחנו את הדברים והגיעו לכמה מסקנות:

ראשית, יש קבוצה לא קטנה של אנשים שאף פעם לא "לומדים"  למרות שחלקם אף לומדים באוניברסיטאות טובות. כך שמשתתפי הישרדות הם לא היחידים שלא מצליחים לפתור את הבעיה הלכאורה פשוטה הזו. כמו כן ,  רק מעטים מאד מסוגלים לפתור אותה בנסיון ראשון.

שנית, לאנשים, גם לכאלו שאין להם נסיון בכלל, יש יכולת לראות בערך שני מהלכים קדימה. לכן, במשחק שיש בו רק 5 דגלים, רוב השחקנים רואים כבר בפעם הראשונה כיצד לשחק. אפילו עם 9 דגלים, חלק גדול מהשחקנים מבין מהר מה עליו לעשות כדי לזכות בנצחון.

שלישית, היכולת להסיק מסקנות מוגבלת. גם אם נותנים לאנשים שמסוגלים ללמוד לשחק הרבה מאד משחקים עם 5 דגלים, או עם 9, הם עדיין לא יראו באופן מיידי כיצד לשחק במשחק עם 21 דגלים. מצד שני, הם גם לא יתחילו בדיוק מאפס. מי שלמד לפתור עם 5 או 9 דגלים, יצליח בדרך כלל לפתור את המשחק עם 21 דגלים לפני מי שלא התאמן בכלל.

כך שבין אם מדובר בהתמודדות בחיים או במשחק, צפו שהיריבים שלכם יוכלו לצפות שני מהלכים קדימה. יותר מזה הם יוכלו לעשות, אלא רק אם יש להם גם יכולת וגם הרבה נסיון. כי אפילו אם היו להם התנסויות קודמות, הם יצטרכו זמן כדי ללמוד את הקשר בין מה שהם למדו בעבר לבין בעיה שנראית קצת אחרת.

בנוסף , אפשר לצפות שבמקרים של אירועים לא צפויים, רוב האנשים לא יצליחו לראות את הדמיון בין האירועים האלו ואירועים שאתם הם התמודדו בעבר וגם לא את ההבדלים. לכן סביר שרוב האנשים יטעו בתגובה שלהם, לפחות בזמן הקצר, כך שהתוצאות בפועל יהיו שונות מאד מאלו החזויות על פי המודלים. עם זאת, בטווח היותר ארוך, סביר שאלו שרואים איך להרוויח יפעלו באופן הנכון, כך שהתוצאות יתכנסו בכיוון החזוי.

מה שעוד אפשר ניתן ללמוד מתוכנית ההישרדות, הוא שלמרות שכנראה שלא כדאי לחקות (במקום ללמוד) את כל מה שעושים המתמודדים,  אפשר ללמוד איך אפשר להתמודד עם בעיות. לדוגמא, אפשר ללמוד האם אתם מאלה שמסוגלים להשליך מבעיה אחת לפתרון של בעיה אחרת. נסו לחשוב מה היה קורה, אם במקום להתקדם עד שלושה דגלים, ניתן היה להתקדם בכל תור רק דגל אחד או שניים. איזו קבוצה יכולה לנצח במקרה הזה ללא קשר למה שתעשה הקבוצה השנייה, ולאיזה דגל היא צריכה להתקדם בכל פעם?

תקשורת ופרסום שוק ההון
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית חינם עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום