חיפוש - אינפיניטי

אבא עשיר, אבא עני: הצלחה בלימודים לא תמיד מספיקה

 אחת הדרכים להתקדמות בסולם החברתי היא רכישת השכלה גבוהה, אך בחינת הנתונים מראה שלא תמיד זה מספיק - ורצוי גם להיוולד להורים בעלי הכנסה גבוהה. למה זה קורה?

 ד"ר אביחי שניר-כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי .2.8.2017

הסקירה השבועית של משרד האוצר נותנת מענה לאחת משאלות המפתח עבור מדינה שרואה את עצמה כדמוקרטיה: מה הסיכוי להגיע מעוני לרווחה כלכלית? בפרט, יש הזדמנות ללמוד על הקשר בין מעמד ההורים, השכלה ורווחה כלכלית.

בתיאוריה , חברה המאפשרת שיוויון הזדמנויות מלא אין קשר בין הכנסת ההורים להכנסת הילדים. מי שמוצלח, מתקדם בהתאם ליכולותיו ומי שלא, אמור לשקוע למטה. בפועל, זה לא בדיוק קורה: ילדים להורים משכילים ובעלי הון, בדרך כלל מקבלים סיוע בלימודים וגם בפסיכומטרי, ואחרי סיום הלימודים האקדמיים, לעיתים מקבלים עזרה בהשתלבות במקומות עבודה. ילדים להורים פחות משכילים וממעמד סוציואקונומי נמוך יותר, בדרך כלל נתקלים ביותר קשיים.

תרשים 1 מציג את הסיכויים להתקבל למוסד אקדמי והסיכוי לשכר בשני העשירונים העליונים, לפי הכנסת ההורים, בישראל. העמודות הכחולות מתארות את אחוז הילדים של הורים מכל חמישון הכנסות, אשר מסיימים לימודים אקדמיים. הנקודות האדומות מתארות את אחוזי ההצלחה של הבוגרים. כלומר, איזה אחוז מקרב בוגרי המוסדות האקדמיים מדורגים בשני העשירונים העליונים של התפלגות השכר. הנתון החיובי הוא, שלפחות בקרב בעלי התואר האקדמי, יש אחוזים יחסית דומים שמגיעים לשני העשירונים העליונים של התפלגות ההכנסות. כלומר, בקרב בעלי השכלה אקדמית, יש הבדלים קטנים בלבד בסיכויים להתברג בעשירוני ההכנסה העליונים וזאת כמעט ללא קשר לרמת ההכנסה של ההורים שלהם.
הסיכוי להתקבל ללימודים והסיכוי להצליח לפי הכנסת הורים

הכנסות ההורים משפיעות על הסיכוי להתקבל למוסד אקדמי

עם זאת, להכנסת ההורים יש השפעה על סיכויי ילדיהם להתקבל למוסד אקדמי. רק כ-8% מהילדים של הורים המדורגים בשני העשירונים הנמוכים מתקבלים ללימודים אקדמיים, לעומת כ-34% בקרב ילדי הורים המדורגים בשני העשירונים העליונים. הבדלים אלו נובעים בחלקם מחוסר הגישה של בעלי ההכנסות הנמוכות למוסדות אקדמיים לא מתוקצבים, ובחלקם מהקושי שלהם להתחרות בציוני הקבלה לאוניברסיטאות בהשוואה לתלמידים מרקע מבוסס יותר שנעזרו במורים פרטיים ובשיעורי הכנה לפסיכומטרי.

אם כך, נשאלת השאלה: מה הגורמים לכך שבעלי השכלה אקדמית, שהוריהם הרוויחו שכר נמוך,  לא מצליחים להשתלב בשני העשירונים העליונים, על אף השכלתם, בהשוואה לבעלי השכלה אקדמית, מרקע מבוסס. הרי ניתן היה לצפות שבתנאים שווים, סטודנטים שנאבקו כל החיים כדי לטפס למעלה, יצליחו לא פחות מאלו שההורים שלהם עזרו להם בדרך.

תשובה חלקית לשאלה זאת ניתן לקבל מתרשים מס' 2. התרשים מציג את אחוז בוגרי המוסדות האקדמיים שלמדו כלכלה ומדעי המחשב לפי חמישוני הכנסה של ההורים, ושהצליחו להתברג לשני העשירונים העליונים. ההשוואה בין בוגרי כלכלה ומדעי המחשב היא מעניינת, מכיוון ששיעורי הקבלה לתחומים הללו בקרב כל עשירון הכנסות של ההורים היא די דומה. אולם, בכל זאת יש הבדלים גדולים בדירוג בעשירונים.

סיכוי לשכר גבוה לבוגרי כלכלה ומדעי מחשב לפי הכנסת הורים

ראשית, באופן לא מפתיע, לבוגרי מדעי המחשב יש סיכוי טוב יותר להרוויח שכר שידרג אותם בשני העשירונים העליונים של התפלגות השכר לעומת בוגרי כלכלה. אבל זה לא הדבר הבולט ביותר. הדבר הבולט הוא שבקרב בוגרי מדעי המחשב, הכנסות ההורים כמעט ואינן קשורות בכלל לסיכויים להגיע לשני העשירונים העליונים של השכר. כלומר, כישוריהם של אלו שהצליחו להגיע ללמוד מדעי המחשב, הם אלו שמשפיעים בעיקר על הכנסתם.

בקרב בוגרי כלכלה, לעומת זאת, יש מתאם חזק בין הכנסות ההורים ובין הסיכוי שהילד יגיע לשני עשירוני ההכנסה העליונים. מה שמלמד שלקשרי ההורים יש פחות השפעה על הכנסות הילדים, כאשר מדובר בבעלי כישורים גבוהים ביותר, כמו אלו שלמדו מדעי המחשב. אולם, במקצועות אחרים, השכלה אקדמית היא רק חלק מהכישורים שאדם צריך בשביל להצליח בחיים. החלק השני בארגז הכלים, זה סט של קשרים שנובע מהסביבה, וקובע במידה רבה את המשך התקדמותו.

חיפוש
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום