עיתונות מקצועית - אינפיניטי

מקוונים הכי גבוה שאפשר

 

הצמיחה במסחר המקוון העולמי לא עומדת להתמתן, וב2020 הוא צפוי לעבור את ה-4 טריליון דולר. איך קופצים על הרכבת הזו?

גל ראלי | אנליסט בקבוצת ההשקעות אינפיניטי

 30.10.17

במלאת שני עשורים למהפכת המסחר המקוון ששינתה לחלוטין את הרגלי רכישת מוצרים ושירותים, ניתן לקבוע בבירור כי חוקי המשחק השתנו. המסחר המקוון כבר כאן, והוא כאן כדי להישאר. נכון לשנת 2016 היקף המסחר המקוון העולמי עמד על יותר מ-1.9 טריליון דולר, עליה של 23% לעומת 2015 ולפי חברת המחקר eMarketer המתמחה בענף זה, היקף המסחר המקוון העולמי צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2020 ולעמוד על 4.05 טריליון - 14.6% מסך היקף המסחר הקמעונאי העולמי.

הסיבות המרכזיות לכך הן כלכליות, כגון, עליית ההכנסה הפנויה, גידול במעמד הביניים במדינות המפתחות (בדגש על הודו וסין), גידול האוכלוסייה, וכן סיבות תרבותיות למינהן: דור הY- מעדיף לרכוש און-ליין ולא לבזבז את זמנו בשיטוט בין חנויות, שינויים טכנולוגיים, גידול השימוש באינטרנט ובמכשירים ניידים שמגדילים את היקף השימוש והביקוש וכו'.

מכירות מקוונות עולמיות 2015-2020

בנוסף, שדרוגי תשתיות טכנולוגיות, ייעול תהליכים לוגיסטיים וירידה בעלויות השילוח מאפשרים לחברות הפועלות במגזר זה להתרחב לענפים רחבים יותר ולהיות נגישים יותר, ובכך להגדיל את היצע סל המוצרים והשירותים שהחברות מציעות בפלטפורמות מקוונות. גם חברות מסורתיות מתאימות את עצמן ויוצרות פלטפורמות מסחר מקוונות. האם מגמת הצמיחה בענף המסחר המקוון תימשך בקצב הנוכחי, או שאולי אנו בשיאה? 

שרשרת אמזון

הדוגמה הבולטת להתפתחות תעשיית המסחר המקוון היא ללא ספק חברת אמזון האמריקאית. אמזון, שנוסדה ע"י ג'ף בזוס בשנת 1994, החלה במכירת ספרי רבי-מכר בארה"ב בלבד ובהמשך החלה להציע מוצרים נוספים בהדרגה, תוך התרחבות לאזורים גיאוגרפיים נוספים והתרחבה לשילוח כמעט לכל מקום בעולם. כיום מציעה אמזון מעל ל-650 מיליון מוצרים שמייצרים הכנסות של 98 מיליארד דולר, נכון לשנת 2016 (72% מהכנסות החברה לצד עסקי הענן והתוכן), ורווח של 2 מיליארד דולר.

לאחרונה, ביצעה אמזון דריסת רגל נוספת, כאשר רכשה את רשת המרכולים אול פודס תמורת 13.7 מיליארד דולר, מחיר ששיקף פרמיה של 21% על מחירה בשוק ביום שלפני ההודעה. נראה שאמזון מתכוונת לעשות לענף רשתות המזון את מה שהיא עושה הכי טוב - קמעונאות מקוונת הכוללת מערך לוגיסטי משוכלל, לצד טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת נגישות וזמינות גבוהים, יחד עם מותג ומוניטין חזק, המסוגלים לייצר ערך בתחום זה. כבר ביום שלאחר הרכישה הודיעה חברת  אמזון כי תוריד ב-14% בממוצע את מחירי המוצרים של רשת אול פודס ותציע את מוצריה בפריסה ארצית. בנוסף, נראה כי מהלך זה הוא יריית הפתיחה, ולא מן הנמנע שנראה רכישות של רשתות מזון נוספות בכדי להרחיב את פריסת השירות של החברה למדינות נוספות.

בינתיים,  נראה כי הרכישה מלחיצה את קמעונאיות המזון האמריקאיות שכבר ירדו בממוצע מיום הרכישה עד היום במעל ל-20%. הגברת התחרות, צפי לירידת מחירים, העלאת עלויות העבודה והצורך של הקמעונאים להתאים את עצמם למסחר האלקטרוני צפויים להמשיך בטווח הנראה לעין להעיב על חברות אלו. מה שמשאיר לרשתות הקמעונאות להתמקד בעיקר בנאמנות הלקוחות (מועדוני לקוחות) קירבה ונוחות איסוף.

 

 

ובינתיים באירופה

באירופה בלבד יש 80,000 חנויות מקוונות, כך שגם באירופה המסחר המקוון תופס נפח רב. בעשור האחרון קפץ היקף המסחר האלקטרוני מ-87  מיליארד ל- 602 מיליארד דולר עם גידול ממוצע של 15%, ומהווה 11% מסך היקף העסקאות בכל אירופה, כך לפי נתוני רשות המסחר האירופאית.  המדינות המובילות באירופה בתחום המסחר המקוון הן בריטניה, גרמניה וצרפת המהוות 60% מסך המסחר ביבשת. גרמניה היא המדינה עם כמות המשתמשים הגדולה ביותר - 51.5 מיליון. מבחינת השפעה על התמ"ג מדובר על 4.5% מהתמ"ג האירופאי ולפי התחזיות הנתון יחצה את 8% מהתמ"ג עד שנת 2020. לעל ל- 52%  מהמסחר המקוון באירופה הוא מוצרים, בעיקר ענפי ההלבשה, שירותים ואלקטרוניקה.

בניגוד לארה"ב, שם אמזון היא השחקנית הדומיננטית, באירופה יש למעלה מ-80,000 אתרים שעוסקים במסחר מקוון. מבין החברות הדומיננטית ניתן למנות את  (NXT LN) NEXT ו ASOS-  (ASC LN ) הבריטיות,  zalando  (ZAL GY) הגרמנית ו YOOX NET-A-PORTER - (YNAP IM) האיטלקית.

המדינות המתעוררות לשופינג

הסיפור המעניין במיוחד ופוטנציאל שוק המסחר המקוון בולט בעיקר בשווקים המתעוררים, בדגש על אזור אסיה-פאסיפיק עם יותר מ-700 מיליארד דולר מכירות ומעל 980 מיליון משתמשים פעילים, נכון לסוף שנת 2016. העובדה שמרבית האוכלוסייה במדינות הללו עדיין לא החלה להשתמש בשירותי המסחר המקוון, בשילוב עם אוכלוסיה צעירה וגידול דמוגרפי, ייתכן וקיים עוד הרבה פוטנציאל עבור עסקים להגדיל את היקף המכירות שלהם. רוב הקמעונאים המקוונים באזורים אלו פועלים במיקור חוץ של המרכיב הלוגיסטי (לדוגמת Alibaba או JD.COM) ובכך מייעלים תהליכי עבודה וחוסכים בהוצאות תפעוליות.

סיבה נוספת לפוטנציאל הגידול העסקי, היא חדירת האינטרנט הסלולרי. אימוץ הטכנולוגיות הניידות האחרונות הוא מנוע משמעותי בצמיחת המסחר האלקטרוני. ירידת מחירי המכשירים הסלולאריים לצד אימוץ טכנולוגיות חדשות, בקרב צעירים במדינות אלו הוביל לצמיחה בקניות מקוונות של פי 10 בשלוש השנים האחרונות. דבר נוסף, שלא כמו במדינות המפותחות, אוכלוסיות רבות בעולם השני והשלישי  נטולות חשבון בנק. לדוגמה בהודו, יותר מ-40% מהאוכלוסיה נטולת חשבון בנק. לכן, שם התבססו פלטפורמות תשלומים מקוונות כגון PAYPAL, ALI-PAY  וPAYU- אשר מאפשרות למשתמשים לשלם גם ללא חשבון בנק פעיל ע"י הפקדה דרך מסופים עצמאיים ומערכות חוץ בנקאיות.

ישנן דרכים רבות להיחשף לענף ה-e-commerce. החשיפה הרחבה לשווקים במדינות מפותחות היא דרך ETF בשםPowerShares DWA Consumer Cyclicals  (PEZ US) אשר מורכב מכ-70% חברות צריכה בעלות  פלטפורמה של מסחר מקוון, ביניהם PRICELINE ספק התיירות והנופשים המקוון -5.4%, אמזון 4.5% , אקספידיה (4%).

ETF נוספת המאפשרת חשיפה לתחום e-commerce בשווקים המתפתחים היא  Emerging Markets Internet & Ecommerce ETF (EMQQ USהבנויה מ80% חברות מסחר אינטרנטי בחשיפה למדינות סין (65%), ד.קוריאה (11%), רוסיה (9%), והודו (4%). המניות הבולטות שם הם ענקי המסחר הסיניים  עליבאבא וJD.COM-  לצד ענק המסחר המקוון בדרום אמריקה מרקדו ליברה.

תקשורת ופרסום שוק ההון
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום