אינפיניTIP ארכיון - אינפיניטי

תגובה למדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר 2017

 

רפי כהן, מנהל השקעות 

16.11.17

מדד המחירים לצרכן עלה ב- 0.3% ועמד בציפיות שלנו שהיו מעבר לציפיות הממוצעות בשוק. מתחילת השנה עלה המדד ב- 0.6% וב- 12 החודשים האחרונים עלה ב- 0.2%. מסתמן כי למרות החששות מפני שנה נוספת של אינפלציה שלילית שנת 2017 תסגור כשנה אינפלציונית חיובית, אך עדיין מתחת לטווח היעד של בנק ישראל הנע בין 1%-3%.

סעיף הדיור (ללא שינוי החודש) הוא הקטר המוביל את עליות המחירים בישראל כשהמדד ללא דיור ירד ב- 0.1% מתחילת השנה. אך עם זה ניתן להבחין החודש בעליית מחירים רוחבית ברוב הסעיפים.

בחודשיים האחרונים האינפלציה בפועל הכתה את התחזיות בשוק ובהחלט יש מספר פרמטרים שתרמו לכך: העלייה הממוצעת בשכר במשק ב-4% , ירידה לשפל של כל הזמנים באבטלה בגילאים עובדים (25-64) ועלייה בהוצאות משרדי הממשלה בכ- 10%. נתונים אלו ואחרים הגדילו בפועל את כוח הקניה של הצרכנים.

עם זאת, לא היינו ממהרים להכריז שאנו בפני שינוי מגמה והאינפלציה בפתח. אמנם, הכיוון חיובי, אך מחירים של מוצרים רבים נקבעים ברמה עולמית ומספיק לראות את רמות המחירים הנמוכות בעולם ובשווקים המפותחים בפרט כדי להבין שסביבת מחירים נמוכה היא כעת תופעה גלובאלית והיציאה ממנה תתחיל ככל הנראה במדינות עם שיעור ייצוא גבוה יותר ולהן השפעה על רמות מחירים בעולם לדוגמא מדינות המייצאות נפט שמתמודדות עם היצעים גבוהים מצד מדינות מפיקות אחרות או מדינות המייצאות סחורות חקלאיות כאשר מחירן של מרבית הסחורות בעולם ירדו בשיעורים דו ספרתיים גם כן.

אנו צופים כי בשנה הקרובה האינפלציה תישאר בטריטוריה חיובית אך נמוכה מהיעד של בנק ישראל, מחירי המוצרים ימשיכו לדשדש בעוד עיקר ההתייקרויות ינבעו ממחירי השירותים וסעיף הדיור ימשיך להוביל באופן משמעותי כאשר על פי הערכות שפרסמנו בעבר מחיר למשתכן והדרת המשקיעים מהשוק צפויה להמשיך וללחוץ מעלה את מחירי השכירות בו בזמן שכוח הקנייה של הצרכנים צפוי להמשיך ולהתחזק. יחד עם זאת, העלאת הריבית בישראל לא נראית באופק בשנה הקרובה ורמות התשואות באפיקים הסולידיים צפויים להישאר נמוכים.

 

אינפיניTIP ארכיון
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום