עיתונות מקצועית - אינפיניטי

הנדל"ן והשחיתות: כך גורמים ראשי הרשויות לעלייה במחירי הדיור

ראשי רשויות לא מעטים נמצאים בהליכי חקירה בגין חשדות בתחום הנדל"ן, מתוקף שליטתם בוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה. הבעיה היא שאת מחיר השחיתות משלם הציבור.

ד"ר אביחי שניר-כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי 

8.12.2017

לפי הערכות המשטרה בין 50 ל- 60 ראשי רשויות,  נמצאים בתהליכי חקירה. אם נוסיף לזה את כמות ראשי הרשויות או פקידים בכירים שעמדו למשפט בשנים האחרונות, נגלה שרשויות מקומיות בישראל נחלקות לשניים: אלו שמתנהלות לגביהן חקירות, ואלו שעוד לא.

במחזה "חשיבותה של רצינות", אומרת אחת הדמויות ליתום שלאבד את אחד ההורים יכול להיות מזל רע, אבל לאבד את שני ההורים, זה חוסר זהירות. בפראפרזה על אמירה זו, אפשר לומר על כך שראש עיר אחד בחקירה זה תפוח רקוב, אבל כשכמעט כל ראש עיר שני מגיע לחקירה, יש משהו רקוב בשיטה.

אם רוצים להבין איפה הבעיה, צריך להתחיל מהעובדה שכמעט כל החקירות עוסקות בנדל"ן. זה לא במקרה. ברוב הישובים בישראל, הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה הן ועדות משנה של המועצה המקומית. מי שעומד בראש הוועדות האלו, הוא בדרך כלל ראש העיר, או אחד האנשים המקורבים לו.

בנוסף, צריך להבין שבגלל שחברי המועצה המקומית אינם מקבלים שכר, אבל בעלי תפקידים אחרים במועצה כן מקבלים, אז אין כמעט אופוזיציה ברשויות המקומיות. אציין כי תמיד יש יוצאים מן הכלל, ובהחלט יש אנשים שנבחרו למועצות מקומיות ועושים עבודה נפלאה באופוזיציה. אולם, ברוב המקרים, מי שנבחרו למועצה מעדיפים להצטרף לקואליציה, כי כדי לעשות עבודה מועילה הם צריכים שכר. מי שבכל זאת הולכים לאופוזיציה, ברוב המקרים מתקשה למלא את תפקידו באופן יעיל, כי בהיעדר שכר, קשה להגיע לכל הישיבות ולעקוב אחרי כל הדיונים.

התוצאה היא שבועדה המקומית לתכנון ולבנייה, לראש העיר (או לאחד המקורבים לו) יש שליטה כמעט מלאה. זה נותן לו כוח עצום מול קבלנים ויזמים. שכן, לועדה המקומית יש סמכות לתת אישורי בנייה, יש לה סמכות לתת הקלות ששוות לקבלנים הון עתק, יש לה את הסמכות להמליץ לוועדה המחוזית לתת ליזם אישורים שהם מעבר למה שקיים בתוכנית המתאר ויש לה גם את היכולת לעכב תוכניות, או לשלוח את היזם לתכנן את הפרוייקט מחדש.

יותר מכך, הקווים המנחים שעל פיהם הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה אמורות לעבוד הם כלליים מאד. זה נותן לראשי הוועדות, חופש תמרון גדול מאד בקבלת ההחלטות שלהם.

כשזה המצב, אני לא מופתע  שנוצר מצב בו יזמים מחפשים את קירבת ראשי הוועדות לתכנון ולבנייה. זה בכלל לא מפתיע שהקווים מתחילים להיות מטושטשים. יזם אחד אמר לי פעם: "אני מכיר את הפקידים האלו כבר הרבה שנים ואני מקשיב להם והם יודעים שהם יכולים לדבר איתי. אז זה לא שיש פה משהו לא כשר, חס וחלילה. אבל אני מקשיב להם, ואני נותן להם עצה טובה, ואם הילד מתחתן, או הולך לאוניברסיטה או משהו, אז אני בוודאי נותן מתנה."

כשזוכרים שפקידים של וועדות מקומיות אינם אנשים עשירים, אפשר להניח שהם זוכרים את מי שנותן להם עצות טובות ומתנה מדי פעם לטובה. מכאן ועד מתנות קצת יותר גדולות לראש העיר כדי לקדם פרוייקט, כשעיכוב של כל יום יכול לעלות ליזם אלפי ש"ח, הדרך היא לא ארוכה.

לזה דרך אגב, יש השלכות ישירות גם על מחיר הדירות. גם בגלל שעלות התשלום לפקידים מגולגלת לרוכשי הדירות, אבל גם בגלל שהצורך להכיר את הפקידים בוועדות משפיע על התחרות. הרבה מהקבלנים והיזמים הקטנים יחסית לא יגשו למכרז באזור שבו הם לא מכירים את הפקידים, כי הם יהיו בעמדה נחותה לעומת אלו שכן מכירים. כשהתחרות יורדת, המחירים עולים.

האמת היא שרפורמת בינת-שוורץ היתה נסיון רציני לצמצם את הכוח של ראשי הערים בוועדות המקומיות ולהגדיל את הכוח של מהנדסי העיר, כדי קצת לצמצם את התופעות האלו. אבל כנראה שלא במקרה השם של הרפורמה הפך מ"רפורמת בינת-שוורץ" ל"רפורמת-המרפסות". כך שבסופו של דבר, כל עוד השיטה לא תשתנה באופן יסודי, אל תתפלאו אם גם ראש המועצה שלכם יגיע לחקירת משטרה, אם הוא עדיין לא שם.


 

 

תקשורת ופרסום שוק ההון
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום