חיפוש - אינפיניטי

הלוגיסטיקה הישראלית תקועה בנמל

 

בעוד שחברות כמו אמזון או איביי עובדות עם רובוטים ורחפנים, בישראל יש חברות לוגיסטיקה שרק באחרונה עברו למחסנים אוטומטיים. החברות המקומיות המובילות בתחום הן גולד בונד ואוברסיז

חן יצחק |  אנליסטית קבוצת ההשקעות אינפיניטי

 08.01.18

שנת 2017 הייתה מוצלחת מבחינה כלכלית לרוב הכלכלות בעולם, ולישראל בפרט. הכלכלה הישראלית המשיכה להתרחב בקצב נאה של 3% בשנת 2017 (לפי אומדן ראשון של הלמ"ס), לאחר צמיחה של 4% בשנת 2016. הצריכה הפרטית והייצוא (בעיקר הייטק) המשיכו להוות את מנוע הצמיחה העיקרי של המשק. בנוסף לכך, חל שיפור בשיעור האבטלה, שירד לשפל היסטורי, ויחס חוב-תוצר שמר על רמה נמוכה.

השוק הישראלי השתנה בשנים האחרונות, בין היתר, הודות לשינוי טכנולוגי, שינויים פוליטיים וגלובליזציה. חברות שהשכילו להשתמש בטכנולוגיה מתקדמת, הצליחו ליצור לעצמן יתרון משמעותי מול המתחרות בשוק. אחד התחומים שנמצא מאחור מבחינה טכנולוגית הינו ענף הלוגיסטיקה בישראל. בעוד שבחברות גלובליות מובילות כמו אמזון/איביי כבר עובדים עם רובוטים ורחפנים, בישראל ישנן חברות לוגיסטיקה, שרק לאחרונה, עברו למחסנים אוטומטיים. אימוץ הטכנולוגיה והקידמה פותח בפני חברות אלו אפשרויות רבות, החל מייעול ניהול החברה, ועד ייעול שרשרת האספקה של הלקוח.

בנמלי ישראל, מלבד חברות הנמל עצמן, ישנן חברות המפעילות מסופים בעורפי הנמל. באזור נמל אשדוד פועלים 8 מסופים ובאזור נמל חיפה פועלים 2 מסופים נוספים. החברות המובילות בתחום הינן חברת גולד בונד, הפועלת בעורף נמל אשדוד, וחברת אוברסיז, הפועלת בעורף נמל אשדוד, חיפה ואזור נתב"ג. חברה מובילה נוספת בתחום הלוגיסטיקה הינה ממן, המפעילה את מסוף המטענים הגדול ביותר בנתב"ג, וכן, מפעילה מתקני לוגיסטיקה ברחבי הארץ (רוב פעילות החברה מתמקדת באזור נתב"ג).

ענף השירותים הלוגיסטיים בעורף הנמל כולל בעיקר אחסון, פריקה ומיון של מכולות מיובאות ושל סחורות המיועדות ליצוא. החברות פועלות בסביבת תחרות מתונה יחסית, נוכח חסמי כניסה גבוהים, ביניהם החזקת שטחים נרחבים בסמוך לנמל, השקעות הוניות גבוהות, אישורים וכדומה. הביקושים בענף תלויים בהיקף תנועת המטענים בנמלי ישראל, ובעיקר בנמלי אשדוד וחיפה, המהווים את שערי הכניסה והיציאה העיקריים של סחורות בישראל.

משנת 2010 נרשם גידול שנתי ממוצע של 5% בפריקה של מכולות בנמל אשדוד וחיפה. אמנם, מרבית המכולות שנפרקות בנמלי ישראל משונעות ישירות לבעליהן, ואינן מאוחסנות בשטחי אחסון בנמל או בעורף הנמל, אך צמיחה זו תומכת בגידול הפעילות של החברות. גורם נוסף התומך בהמשך תחזית הביקוש למכולות הוא המשך שיפור הצמיחה הכלכלית העולמית. קרן המטבע הבינלאומית צופה צמיחה של 3.6% בשנה הנוכחית, וצמיחה כלכלית של 3.7% בשנת 2018. בנוסף, המעבר למסחר אלקטרוני תופס נפח משמעותי יותר בעולם, ובישראל בפרט. נכון להיום, אמזון שולחת משלוחים לישראל בהיקף קטן מאוד, ולכן ההשפעה שלה לא מהותית. במידה והיא תפתח מחסנים לוגיסטיים בישראל, היקף הרכישות האונליין יגדל ויפגע ביחס ישיר ברכישות בחנויות הפיזיות. כמענה לתחרות הגדולה, חברות רבות בתחומים השונים כמו מזון, אופנה ורשתות הפארם החליטו להתחיל לפעול בזירה המקוונת, והקימו אתרי אונליין בנוסף לחנויות. ריבוי התחרות בתחום זה צפויה להגדיל את הסחר בישראל, כאשר נמלי הים משנעים כ-99% מהיקף הסחר (בטון) של מדינת ישראל. השפעת כניסת אמזון לישראל עדיין אינה ודאית, היא עלולה להוות סיכון במידה ואמזון תחליט לשנע את הסחורה בכוחות עצמה, או להיפך, להוות סיכוי לחברות לוגיסטיקה במידה והיא תשתמש בשירותיהם.

בכדי להתמודד עם העלייה בנפח הסחורות הנקלטות, לראשונה בישראל ייערמו מכולות בנמל אשדוד לגובה של חמש קומות, במקום שלוש, ובעתיד אף מתכננים לאשר קומה שישית. החיסכון בשטח יקנה לנמל אשדוד יתרון נוסף של הורדת מחירי האחסון. הוזלה זו תסייע לנמל להתמודד עם התחרות מצד הנמל החדש שעתיד להיפתח בשנת 2020.

חברת גולד בונד, ציינה כי היא בוחנת הקמה של מרכז לוגיסטי-רובוטי באשדוד על מנת להתמודד עם התחרות הגדלה בתחום המסחר המקוון. בכוונתה להפעיל במרכז הלוגיסטי שירותי קליטה, מיון, אריזה ומשלוח של מוצרים שונים כשירות לחברות אי-קומרס או גופים דומים. לצד גולד בונד, פועלת חברת אוברסיז, עם אסטרטגיית צמיחה באמצעות השקעה בפעילויות חדשות בארץ ובחו"ל לאורך שרשרת הערך של ענף הלוגיסטיקה. החברה סיימה השנה להקים שני מרלו"גים חדשים ומתקדמים באשדוד והרחיבה את מגוון השירותים שהיא מספקת. בין שירותיה החדשים, רכישת פעילות בתחום הפצת חומרים מסוכנים (פעילות ייחודית לחברה). השקעות אלו והשקעות נוספות שהחברה ביצעה עדיין לא תורגמו במלואן לתרומה בדוחות הכספיים של החברה, ולכן צפוי שיפור הדרגתי בדוחות הבאים.

בנוסף להתייעלות של החברות בסקטור, מדינת ישראל השקיעה במגה פרויקט מחשובי שהחל לפני למעלה מעשור הקרוי ״שער עולמי״. המערכת הינה מערכת מחשוב חדשה, שתכליתה זרימה מהירה של סחורות לישראל וממנה, תוך שיפור רמת האכיפה והשירות של המכס הצפוי להתחיל מאמצע חודש ינואר 2018.

חברת גולד בונד צמחה בעקביות משנת 2013, אך סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2017 עם ירידה של כ- 8%, לעומת תשעת החודשים הראשונים של 2016. בנוסף, הרווחיות הגולמית נפגעה וירדה לכ- 35% מההכנסות, לעומת רווחיות גולמית ממוצעת של כ- 41% בשנים הקודמות. לעומתה, הכנסות חברת אוברסיז צמחו בשיעור ממוצע של כ- 4% משנת 2014 עם רווח גולמי יציב של כ- 23% בשנה. אוברסיז פועלת במגוון רחב יותר של פעילויות לעומת חברת גולד, ולכן הכנסותיה גבוהות יותר. אך, מנגד הרווחיות של חברת גולד גבוהה יותר, בשל מדיניות שונה ביחס לשטחי הפעילות, כאשר באוברסיז הם מוחזקים בחכירה ובגולד מוחזקים בבעלות. מניית אוברסיז, שהונפקה בדצמבר 2016, ירדה מאז ההנפקה בכ- 10.5% , ומנגד מניית גולד בונד עלתה בשנת 2017 בכ- 14%, וכיום הן נסחרות במכפיל רווח דומה של כ- 14. לפי דעתנו, מניית אוברסיז מהווה הזדמנות השקעה נוחה הן בשל המחיר והן בשל פוטנציאל הצמיחה העתידי.

חיפוש
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום