עיתונות מקצועית - אינפיניטי

רוצים להוציא את הישראלים מהפקק? תפסיקו להשקיע רק בבנייה

 מיסוי נסיעה בכלי רכב פרטיים יפחית עומס בכבישים? כל עוד לא משפרים את התחבורה הציבורית זה כלל לא בטוח. הבעיה היא שהממשלה מתמקדת רק בהוספת דירות. דעה

 

ד"ר אביחי שניר-כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי

 22.3.2018

בנק ישראל  פרסם חלק אחד מתוך הדו"ח השנתי שלו, העוסק במצב התחבורה בישראל. בבנק ישראל טוענים כבר במשך שנים שאומנם מחירי הדירות הגבוהים מהווים בעיה, אבל כדי לשפר את איכות החיים בישראל יש להשקיע קודם כל בתשתיות. מצב הפקקים בישראל ומשך זמן הנסיעה לעבודה מתואר בתרשים 1: עקב מצב התחבורה העגום וחוסר בתשתיות, ב-10 השנים שבין 2006 ל- 2016 נוספו כמעט 10 דקות לכל עובד אשר מתגורר בישוב שונה ממקום העבודה שלו על מנת להגיע לעבודה.

תרשים 1 : משך נסיעה ממוצע לעובד שגר ביישוב שונה מהיישוב של העבודה. מקור: הסקר החברתי של הלמ"ס

 ×ž×©×š נסיעה ממוצע לעובד שגר ביישוב שונה מהיישוב של העבודה (Galim productions)

עד כמה השינוי הזה בזמן שנדרש כדי להגיע לעבודה מפריע לעובדים, אפשר ללמוד מתרשים 2, שמראה את אחוז העובדים שדיווחו ב- 2006 וב- 2016 שמשך זמן הנסיעה לעבודה מפריע להם או מפריע להם מאד. אפשר לראות שגם ב- 2006 וגם ב- 2016 זמן הנסיעה הפריע לנשים יותר מאשר לגברים. בעיקר בולטת העובדה שבין 2006 ל- 2016 חלה עלייה של כ- 5.5% במספר האנשים שעבורם הנסיעה הפכה מלא בעייתית למשהו שמפריע להם, ואפילו מפריע מאד.

תרשים  2: אחוז האנשים שדיווחו שזמן הנסיעה לעבודה מפריע להם או מפריע להם מאד. מקור: הסקר החברתי של הלמ"ס

 ××—וז האנשים שדיווחו שזמן הנסיעה לעבודה מפריע להם או מפריע להם מאד (עיבוד תמונה)

 

לא רק שאנשים לא קונים פחות מכוניות, הם קונים יותר, ובכך מביאים לעלייה נוספת בעומס התנועה. תרשים 3 מראה את הגידול המהיר במספר המכוניות שעולות על הכביש כל שנה.

מצב בתחבורה בארץ הפך לדילמת האסיר: כולם היו מעדיפים שכולם יסעו בתחבורה הציבורית, אבל מכיוון שכל אחד יודע שהאחרים אינם נוסעים בתחבורה הציבורית, כל אחד מעדיף את הרכב הפרטי שלו. התוצאה היא הגרועה ביותר האפשרית - כולם תקועים בפקק.

תרשים  3: מספר כלי רכב מנועיים בישראל. מקור: למ"ס

מספר כלי רכב מנועיים בישראל (עיבוד תמונה)

 

הפתרון אפשרי הוא רק בהתערבות ממשלתית, אשר בינתיים, אינה מספיקה.מזה לא מעט שנים שההוצאות על תחבורה בישראל מהוות כאחוז מהתוצר, מתוכן רק כשליש מופנה לתחבורה ציבורית: אוטובוסים, רכבות ורכבות קלות. למעשה, בעשר השנים האחרונות, ההוצאות על תחבורה הן די קבועות. ההוצאות האלו פשוט אינן מספיקות, כי כל עוד אין שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית, אנשים ממשיכים להעדיף את הרכב הפרטי, וכל עוד נרכשות בישראל בכל שנה למעלה מ- 300 אלף מכוניות חדשות, אין סיכוי שתהיה הקלה בפקקים.

התוכנית להטלת מסים על אנשים שנוסעים ברכב פרטי, בין אם באמצעות מסי גודש, או מסים על חניה במקום העבודה, או באמצעות מסים על זיהום האוויר, גורסת שיש בכך מעין פתרון קסם בשיטות  "מקל וגזר". המחשבה היא שאם יטילו מסים על נסיעה ברכב פרטי, אנשים יעברו לפתרונות אחרים, והפקקים ייעלמו מעצמם.

אבל בתוכניות האלו טמונה בעיה. כל עוד יש מחסור בתחבורה ציבורית נוחה, הגמישות של אנשים לשינויים בעלויות הנסיעה היא נמוכה. לכן מסים על נסיעה ברכב פרטי לא יביאו לשינוי מהיר בנכונות של אנשים לנסוע על הכביש, אך מנגד,  הם כן יכניסו למדינה הרבה כסף. לכן הטלת מס על מכוניות פרטיות לא רק שלא תעודד את הממשלה לשפר את התחבורה הציבורית, אלא להפך. למעשה, זה קורה כבר היום: הכנסות המדינה מהמסים על רכבים פרטיים ועל דלק גדלות, אך זה לא גורם לממשלה להגדיל את ההוצאות על התחבורה הציבורית. עוד מסים על נסיעה ברכב פרטי רק יגבירו את הרצון של הממשלה לשמור ולהגדיל את ההכנסות הקלות הללו.

נראה שאין ברירה אחרת  הפתרון לפקקים יגיע רק אם הממשלה תשפר את מצב התחבורה הציבורית מתוך התקציב הנוכחי. הבעיה היא שספק אם זה יקרה, כי כל עוד הדגש של הממשלה הוא על הגדלת מספר הדירות, אז נותר פחות כסף להביא לכך שתהיה תחבורה נוחה מאותן דירות אל העבודה. ההוצאות על מחיר למשתכן בלבד הן כ- 0.2% מהתוצר, כמעט כל הסכום המוקדש בשנה לתחבורה ציבורית.

 

תקשורת ופרסום שוק ההון
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום