עיתונות מקצועית - אינפיניטי

מרוץ החימוש של חברות התקשורת: אילו מניות ייהנו מכך?

 חברות התקשורת המקומיות מחפשות כל העת איך לשרוד את התחרות הגוברת ולייצר לעצמן מנועי הכנסות ורווח - והתחום החם ביותר הוא אספקת תשתית, ובייחוד סיבים אופטיים שאמורים לשפר את איכות הגלישה ומהירותה, למי הסיכוי הגבוה ביותר לפריסת סיבים?

גיל ינאי |  מנהל השקעות, קבוצת ההשקעות אינפיניטי

4.4.2018

שוק התקשורת חווה עליות ומורדות בשנים האחרונות, פרות המזומנים בדמות חברות הסלולר, חטפו מכה קשה לאחר הרפורמה של כחלון, וממחירים של כמה מאות שקלים למנוי, חלה ירידה דרסטית לפחות מ-50 שקלים בודדים למנוי. שוק האינטרנט הפך לתחרותי יותר, בעל דרישות צרכניות לאינטרנט מהיר יותר וזול יותר.

גם ענקיות הטלוויזיה, הוט ויס, מתמודדות בשנתיים האחרונות עם עליית חברות שידור נוספות המספקות שידורי אינטרנט זולים יותר המאלצות אותם להוריד מחירים.

בעקבות התחרות, יס הצטרפה להורדת המחירים, ואף נכנסה לתחום שידורי הסטרימינג באמצעות ה-StingTV שהושק בחודשים האחרונים.

במקביל לשינויים בשוק התקשורת, מתקיימת תחרות בין חברות התקשורת (פרטנר, סלקום, בזק והוט) ובין חברת החשמל באמצעות חברת unlimited, על מי תצליח לפרוס סיבים אופטיים במהירות ובפריסה רחבה יותר.

הסבר: רשת הסיבים האופטיים זו בעצם תשתית חדשה, חזקה יותר, המסוגלת לספק אינטרנט ברמה של 1000 מגה. לדוגמה, בימיו הראשונים של האינטרנט,  בחיבור דרך קו הטלפון הביתי, מהירות המקסימלית עמדה על 56,000 סיביות לשנייה.

אז מי יהיו המרוויחים הגדולים מפריסת הסיבים:

כיום, יש שתי חברות תשתית מרכזיות: הוט ובזק. הוט מציעה אינטרנט מהיר יותר עד ל-200 מגה, בניסיון לייצר לעצמה בידול זמני לפני המהפכה אינטרנטית. נדגיש ונאמר, שנכון להיום הוט לא מאפשרת לחברות אחרות להשתמש ברשת שלה, אך כל זה יכול להשתנות בקרוב.

בזק, מספקת שירותי תשתית לספקיות האינטרנט השונות, כולל פרטנר וסלקום שמשלמות לה כ- 50 ש"ח למנוי, חלק נכבד מאוד מההכנסות שלהן בטלוויזיה ובאינטרנט.

בכל מקרה המהירות המקסימלית שמציעות היום רוב החברות היא עד 100 מגה, אך בפועל, אנחנו מקבלים 20 מגה ומשלמים על 100.

אנו יכולים לקוות כי עם הסיבים האופטיים זה ישתנה, כפי שאנו מניחים, ונוכל להנות באמת מחוויית גלישה אמיתית. אז מי ירוויח מזה? ואיך?

לדעתנו, המרוויחים הגדולים ביותר מהפריסה אלו פרטנר וסלקום.

כאשר החברות יסיימו לפרוס את התשתית שלהן, הן יוכלו לספק ללקוחותיהם חבילת טלוויזיה ואינטרנט במחיר זול יותר (הן לא יצטרכו לשלם לבזק על שימוש בתשתית), ועדין יישאר להן יותר רווח מהמצב הנוכחי.

הרצון של שתי החברות לפרוס תשתית רחבה במהירות האפשרית הוא גבוה. ולכן, על פי מקורות יודעי דבר, ישנן מגעים מתקדמים בין פרטנר לסלקום על שיתוף פעולה ושימוש הדדי בסיבים האופטיים של החברות. כך שסלקום תשתמש בשל פרטנר, ופרטנר בשל סלקום.

שיתוף פעולה זה ייצר לשתי החברות כמות תשתית פרוסה רחבה מאוד, ברמה שהן אפילו יוכלו להתחיל לשווק את זה ברמה ארצית ולא נקודתית.

ויש עוד נקודה קטנה שאנו רוצים להתייחס אליה, חברת סלקום מעוניינת לרכוש את הפריסה של חברת unlimited.

הסיכוי שעסקה כזו תצא לפועל בתקופה הקרובה הוא נמוך. ישנה הגבלה של הרכישה על ידי הרגולטור. אם סלקום או כל חברה אחרת מעוניינת לרכוש את הפריסה של unlimited, הם מחויבים להשלים פריסה תשתית ארצית, קרי, 100% פריסה בישראל.

כרגע, הכדאיות הכלכלית לפריסה ארצית היא נמוכה, ישנה כדאיות לפריסה של כ-60%, לכן עד שלא יבטלו את החובה הזו, אין סיכוי גדול למימוש התהליך.

ברמה הטכנית, שתי החברות חוו ירידה משמעותית מתחילת השנה, פרטנר (כ-28%) וסלקום       (כ-31%).  אנו חושבים שאם וכאשר השיתוף פעולה יצא לפועל, אנו נראה עלייה משמעותית במחירי המניות של שתיהן.

כמובן, שבמקביל, אם הן ירוויחו מזה אנו יכולים לשער מי יהיו אלו שיפסידו.

סה"כ נראה כי שלושת המניות הנ"ל התנהגו די דומה כאשר גם בזק חוותה ירידה מתחילת השנה של כ- 15%.

אם נסתכל על המכפיל תזרים תפעלי של החברות (EV/EBITDA), נראה שפרטנר (מכפיל 3.9) עדיפה על סלקום (מכפיל 5.9) ובזק (מכפיל 5.7).

מוצג לפניכם גרף מנורמל (בסיס 100) של שלושת החברות מתחילת 2017.

  • פרטנר בירוק
  • סלקום בצהוב
  • בזק באדום

לאלו מכם שירצו לקחת את הסיכון ולהיחשף, יש לזכור כי אי אפשר לתזמן את השוק,

ומחירי המניות עלולים עוד לרדת בתקופה הקרובה.

אנו חושבים שברמות מחירים אלו, נוצרת הזדמנות מעניינת שכבר משקפת את הסיכונים הקיימים בהשקעה זו.

תקשורת ופרסום שוק ההון
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית חינם עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום