עיתונות מקצועית - אינפיניטי

מוצרי הטואלטיקה יוזלו? לא בטוח שצעדי הממשלה מספיקים

ד"ר אביחי שניר-כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי 

 20.5.18

המחירים של מוצרי טואלטיקה מיובאים גבוהים בארץ באופן משמעותי מאשר בחלק גדול מהעולם המפותח. כשהגעתי בפעם הראשונה לסופר בגרמניה בתקופה שעשיתי שם פוסט-דוקטורט, הופתעתי לגלות שאני יכול לקנות משחת שיניים ב- 40 סנט. זול פי 10 ממשחת השיניים שהבאתי אתי מהארץ. 

גם הנתונים הרשמיים מראים את זה: תרשים 1 משווה את רמת המחירים בישראל של מוצרים שבהם נתח היבוא הוא למעלה מ- 70% לרמת המחירים של אותם מוצרים במדינות אחרות בעולם. הקו בשרטוט מראה שבממוצע, רמת המחירים עולה ככל שההכנסה לנפש במדינה עולה. אבל רמת המחירים בישראל היא גבוהה בהרבה מכפי שניתן היה לצפות לפי ההכנסה. למעשה, רמת המחירים של המוצרים הללו בישראל גבוהה מאשר במדינות שבהן ההכנסה לנפש כפולה מאצלנו.

תרשים 1 : רמת מחירים של מוצרים מוטי יבוא מול התוצר לנפש. מקור: משרד הכלכלה והתעשייה

 

בהקשר הזה, השבוע התפרסם כי הרשות להגבלים עסקיים פתחה בבדיקה אם יבואני הטואלטיקה הגדולים פעלו כדי לחסום מתחרים. המהלך הזה מצטרף לשורה של מהלכים שביצעו משרדי הממשלה השונים במטרה להוריד את מחירי הטואלטיקה: בעיקר זכור הניסיון של משרד הכלכלה להוריד את המחירים של מוצרים שמחיריהם בארץ יקרים במיוחד בהשוואה לעולם בעזרת פרסום המחיר הממוצע במדינות אחרות.

אז אין ספק שכל ניסיון להוריד מחירים גבוהים הוא מבורך. אבל כמה הערות לגבי הדרך:

ראשית, אם פרסום המחירים בעולם על יד המוצרים אכן מצליח להביא לירידת מחירים זה דבר שראוי למחקר מעמיק. היות ורוב הממצאים מראים שצרכנים בדרך כלל לא שמים לב למידע שמפורסם ליד המוצרים. כמו כן, סביר להניח שצרכנים ששמים לב למידע על המחירים מודעים למחירי הטואלטיקה דרך התקשורת או מהנסיעות שלהם לחו"ל. אז אינני בטוח שזאת הדרך הכי יעילה לצמצם את פער המחירים בין ישראל לעולם.

שנית, חקירה לגבי ניסיונות של יבואנים לחסום מתחרים היא מבורכת. עד לפני מספר שנים זה היה סוד גלוי שמשווקים כוחניים פועלים על מנת להגביל את המקום שהמתחרים שלהם מקבלים על המדפים. תחרות זו בעיקר בלטה בחנויות קטנות.

שלישית, בשנה-שנתיים האחרונות יש מגמת גידול בתחרות בנושא הטואלטיקה. תחרות זאת נובעת מכניסה של מתחרים חדשים וגם מתקנות שקיפות המחירים אשר מחייבות את כל רשתות הפארם לפרסם את המחירים שלהם באינטרנט ומאפשרות לאתרים כמו pricez ו- mysupermarket להפנות לקוחות לחנויות שמציעות את המחירים הנמוכים ביותר.

על מנת שהתחרות הזאת תשיג תוצאות טובות, יש נושא אחד שעדיין צריך טיפול משמעותי: הרגולציה. הרגולציה על ייבוא בענפי הטואלטיקה בישראל מסורבלת ודורשת התעסקות גם עם מספר משרדי ממשלה וגם עם רשות המסים. כך שרוב היבואנים שרוצים להביא מוצרים בייבוא מקביל פשוט מתייאשים ומשאירים את השוק לייבואנים הגדולים שמכירים את המערכת יותר טוב מכולם. אז אם באמת רוצים להוריד את המחירים, צריך לפנות למדינת ישראל. כי מי שיצר את הסביבה שנותנת ליבואנים הגדולים כל כך הרבה כוח אלו משרדי הממשלה. אז אם מחפשים פתרונות, חשוב לזכור שלמדינה יש אחריות גדולה על המצב, הרבה יותר מהיבואנים שמנצלים את המצב כדי להרוויח עוד כמה שקלים על חשבון הצרכן הקטן.

תקשורת ופרסום שוק ההון
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית חינם עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום