חיפוש - אינפיניטי

הגירעון של ישראל צפוי לגדול- עד כמה הבעיה חמורה

 

ד"ר אביחי שניר-כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי 

 26.10.2018

בשבועות האחרונים הולך ומתברר שהגירעון של הממשלה ב- 2018 כנראה יהיה גדול מהמתוכנן. במקום גרעון של 2.9% מהתוצר, הגירעון הולך בכיוון של 3.4%. לכאורה, זה אולי לא נראה כמו בעיה גדולה. הרי מה זה גירעון של עוד פחות מאחוז כשמדובר במדינה?

אבל למעשה מדובר בבעיה גדולה מאד. כדי להבין עד כמה הבעיה גדולה, צריך לזכור שאפילו שסך החוב של ממשלת ישראל קטן בעקביות במשך שלושים השנים האחרונות, החוב הכולל של הממשלה הוא כ- 60% מהתוצר. זה אומר שלכל בן אדם במדינה, יש חוב של בערך 90 אלף ש"ח. כלומר למשפחה עם שני ילדים ועם הורים שמשוכנעים שהם חסכנים בגלל שבבנק יש להם אפס חובות, בכל זאת יש חוב של כמעט 400 אלף ש"ח. תחשבו מה הייתם יכולים לעשות עם 400 אלף ש"ח, לו היו נותנים לכם להחליט מה לעשות אתם.

אבל מה קבלתם תמורת הסכום הזה מהממשלה? כנראה שפחות או יותר, כלום. כי חלק גדול מהחוב הזה זה בעצם חוב שהממשלה מגלגלת מאז שנות ה- 1970 וה- 1980. אם נולדתם אחר כך, אתם משלמים מסים בשביל להחזיר חובות שיצרו פוליטיקאים שאתם אפילו לא יודעים איך קראו להם.

למזלנו, הזעזוע שיצר החוב העצום של המדינה בשנות ה- 1980, כשמדינת ישראל הגיעה, כמעט, לפשיטת רגל והממשלה כבר התחילה לתכנן איך להתנהל ביום שיגמר הדלק בתחנות, גרם לזה ששרי האוצר שהיו לנו מאז החזיקו תמיד את היד חזק מאד על הברז. אז נכון שגם במשך ה- 30 שנים האחרונות, היה לממשלה כל שנה גרעון קטן. אבל הגרעון הזה היה הגרעון שנשאר אחרי שהממשלה הוציאה סכומי עתק כדי להחזיר את החובות מהשנים הקודמות. כך שבסך הכל, החוב של הממשלה הלך וקטן.

אבל אם הממשלה אכן תעבור מגרעון של 2.9% לגרעון של 3% אחוזים ויותר, החוב כבר לא ימשיך לקטון. הוא יחזור ויגדל. כלומר, אם לכם יש חוב של 90 אלף ש"ח שאתם צריכים להחזיר בגלל שפוליטקאים הוציאו כספים בזמן שההורים שלכם היו בבית ספר, הרי שעכשיו מדובר בחובות שהילדים שלכם יצטרכו להחזיר בגלל פוליטקאים שאתם מצביעים בשבילם.

ומה הילדים שלכם יקבלו בתמורה לחוב שאתם משאירים להם? מעט מאד. מילא אם הממשלה היתה מנצלת את הריבית הנמוכה כדי לגייס כספים בשביל לבנות כבישים ותחבורה ציבורית. אז אפשר היה להגיד שהילדים שלכם צריכים לשלם, אבל לפחות הם משלמים בשביל הכבישים שהם נוסעים עליהם ובשביל הרכבות שהם לוקחים מהתחנה שעל יד הבית. אבל בפועל, הסכום שמוקצה לתחבורה ציבורית כאחוזי תוצר כמעט ולא השתנה בעשר השנים האחרונות, ולמרות שהתקציב של משרד התחבורה גדל בשנים האחרונות, הזמן הממוצע שלוקח לאנשים להגיע לעבודה גדל אפילו יותר.

 זה אולי לא מפתיע כשזוכרים שדובר הרכבת מודיע שאנחנו צריכים להתגאות ברכבת ישראל שהצליחה להקים מגה פרוייקט, רכבת בין ירושלים ותל-אביב, ב- 13 שנים ושבעה מיליארד ש"ח. אבל מה שהדובר שכח לספר זה שהפרוייקט היה אמור לקחת ארבע שנים ולעלות ארבעה מיליארד ש"ח. זה שהפרוייקט לקח יותר זמן ועלה יותר כסף לא אומר שהציבור מקבל סחורה טובה יותר. זה רק אומר שהילדים שלכם יצטרכו להחזיר את החובות במשך יותר זמן, ושלכם יקח עוד כמה חודשים (לפחות) עד שתוכלו לסוע באותה רכבת מירושלים ועד תל-אביב.

אבל לפני שאנחנו מאשימים את הפוליטיקאים בחובות שאנחנו והילדים שלנו צריכים להחזיר, צריך לזכור שזה לא באשמתם. הפוליטיקאים בסך הכל עושים מה שהם מאמינים שיביא להם עוד כמה קולות. ואם הם חושבים שהדרך לקבל עוד קולות היא להוציא עוד כספים, הם יעשו את זה. הדרך היחידה שבה אפשר להקטין את החוב שהילדים שלכם יצטרכו לשלם היא להעניש בקלפי פוליטיקאים שמגדלים את החוב. אז בפעם הבאה שאתם מתכוונים להצביע לפוליטיקאי בגלל שהוא מספר לכם כמה כסף הוא מחלק לציבור, תזכרו שכשהילדים שלכם ישאלו למה הם משלמים כל-כך הרבה מסים, אתם תצטרכו להסתכל להם ישר בעיניים ולהגיד: "בגללנו."

 

חיפוש
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית חינם עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום