חיפוש - אינפיניטי

וואלה-מיליון פה, מיליון שם- איך קפץ התקציב למטוס ראש הממשלה פי 4 ממה שאושר

ד"ר אביחי שניר |  כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי

21.12.18

ב- 4 במאי 2014 החליטה ממשלת ישראל על בניית מעון חדש לראש הממשלה ורכישה של מטוס שישמש את ראש הממשלה והנשיא. למי שלא זוכר, שר האוצר שאישר את הרכישות הללו היה יאיר לפיד. משה כחלון, שר האוצר כיום, היה אז שר התקשורת.

בימים שאחרי ההחלטה, הלכתי ביחד עם ד"ר ראובן פדהצור ז"ל לפגישה עם אחד משרי הממשלה. כשיצאנו מהפגישה, ראובן הפעיל את הקסם האישי שהיה לו בשפע על אחד מהפקידים הבכירים של השר. אותו פקיד, שכנראה רצה להרשים את ראובן, לחש לנו בערך כך: "תשמעו, אתמול הממשלה אישרה מטוס ומבנה חדש לראש הממשלה. אתם אולי לא תאמינו, אבל זאת היתה ההצבעה המהירה ביותר שראיתי אי פעם. אף אחד לא שאל שאלות. אף אחד לא התווכח. כולם הצביעו בעד. אם אתם שואלים אותי, אפשר היה לראות עליהם שהם חולמים שיום אחד המטוס הזה יהיה שלהם."

מאז עברו כמה שנים, התחלפה הממשלה, ואני כנראה הייתי שוכח מהסיפור הזה. אבל פתאום קראתי שהמטוס עדיין לא טס, ושהכנסת העבירה עוד 60 מיליון ש"ח לטובת הכשרתו לטיסה. מה שעוד התברר לי, זה שביחד עם הבקשה לאישור התקציב נשלח מכתב מסגן החשב הכללי לועדת הכספים.

כשראיתי מה כתוב במכתב הזה, אורו עיני, כי סוף כל סוף הבנתי איך דברים עובדים. נניח, שיש משהו, כמו מטוס, שהשרים רוצים לאשר, אבל חושבים שזה לא נראה טוב. אז בשלב הראשון ממנים ועדה. במקרה הזה, מינו ועדה בראשות שופט בדימוס, אליעזר גולדברג. לועדה אומרים שהמטוס יעלה סכום די נמוך, 270 מיליון ש"ח. חברי הועדה חושבים שזה סכום סביר, ומאשרים את ההצעה.

בשלב הבא השרים צריכים לאשר. אז לשרים מביאים דו"ח של משרד האוצר, ואומרים להם שזה יעלה אפילו פחות מכפי שאמרו לועדה. עבור המטוס, הם בסך הכל צריכים לאשר הוצאה של עד 175 מיליון ש"ח. בהתחשב בעובדה שהממשלה מאשרת כל שנה תקציב של למעלה מ- 300 מיליארד ש"ח, אפשר להבין למה אף אחד לא חשב שצריך יותר מחמש דקות בשביל לאשר את זה.

אבל בזכות המכתב שנשלח מסגן החשב הכללי לועדת הכספים, התברר שהשרים לא שמו לב (או אולי כן), לדבר אחד קטן. במקום לאשר תקציב של 175 מיליון ש"ח כפי שביקש משרד האוצר, הם אישרו תקציב של 729 מיליון ש"ח.

אבל את זה אף אחד לא פרסם. כל מה שהציבור ידע זה שהממשלה אישרה את המלצות ועדת גולדברג לרכישת מטוס, ושמשרד האוצר מעריך את העלות בכ- 175 מיליון ש"ח. כשאחר כך משרד האוצר מבקש בכל פעם תוספת של עוד כמה מיליונים כדי להשלים את שיפוץ המטוס, אף אחד באמת שלא יכול להתלונן. כי מבחינה ציבורית, מה זה בסך הכל עוד כמה עשרות מיליוני שקלים בתקציב של מאות מיליארדים? ומבחינת חברי הכנסת שמצביעים על זה, זה בכלל לא באחריותם, כי הממשלה כבר אישרה את זה הרבה קודם.

אבל האמת היא, שיש סיבה טובה להוציא על המטוס יותר מכפי שתכננו מלכתחילה. כי כשקנו את המטוס, חשבו שיטוסו בו רק ראש הממשלה והנשיא. עכשיו מתברר שיטוסו בו הנשיא, ראש הממשלה, שר החוץ, שר הבטחון, שר הבריאות ושר העלייה והקליטה. ועם המטוס משרת עוד בעלי תפקידים, בהחלט מובן למה צריך להוציא עליו עוד כמה עשרות מיליוני שקלים.

 

חיפוש
כניסה לחדר הפרטי שלי
לקביעת פגישה אישית חינם עם מומחה אינפיניטי
מחקר ומידע
חינוך פיננסי TV
אינפיניטי דיגיטלי
לוח ארועים כלכליים
תגובה למידד המחירים לצרכן
ריבית בנק ישראל
אינפיניטי תקשורת ופרסום