תדמיינו שאתם נכנסים הביתה, האורות מיד נדלקים לבהירות הרצויה, מיזוג האוויר כבר דאג לטמפרטורה המתאימה בחדר, זאת מכיוון שהבית יודע בדיוק מי נכנס אליו ומתאים את עצמו לאותו אדם.  אתם זורקים את המילה קפה לחלל החדר ומכונת הקפה מיד נכנסת לפעולה. דלת המקרר הנה מסך מגע אחד גדול. אין צורך לבצע קניות מכיוון שהמקרר יודע מה חסר בו, הוא התקשר עם החנות שהוגדרה לו וכבר ביצע הזמנה בעצמו. על דלת המקרר מופיעים כל המצרכים המצויים בו ובהתאם לכך כל המתכונים שניתן להכין בעזרתם החל מסנדוויץ' ועד  ארוחות מורכבות.

אנחנו מדברים על העתיד הלא רחוק אליו נושאות עיניים כל ענקי הטכנולוגיה בהובלת google  ואמזון.

אבל נתחיל עם ההווה, לחיצה על כפתורים הופכת מיותרת בעולם של היום וטכנולוגיית הקול (Voice)

מתחילה לתפוס תאוצה.

בתערוכת  CES2018 (התערוכה המובילה בעולם בתחום האלקטרוניקה הבידורית) הנערכת מידי שנה בלאס ווגאס,  GOOGLE שלשה את שטח התצוגה שלה כאשר העוזרת האישית של החברה HEY GOOGLE תופסת מקום מרכזי.  באותה תערוכה בשנה שעברה בלטה חברת אמזון עם העוזרת האישית שלה .ALEXA מנכ"ל חברת גוגל, סונדאר פיצ'אי הצליח להבהיר לכולם כי במלחמה על השימוש בטכנולוגיית הקול, GOOGLE  הנה מובילה עולמית.

העוזרת האישית של גוגל הופצה לראשונה בשנת 2016 והייתה זמינה רק למשתמשי טלפונים ניידים מסוג פיקסל, בכדי להגביר את החדירה של המוצר לשוק, גוגל פתחה את היישומון לעוד מכשירים כאשר המטרה הנה להגיע לכלל המכשירים. בנוסף פתחה גוגל את העוזרת האישית שלה למפתחים חיצוניים על מנת שאלו ייפתחו אפליקציות שיישפרו את חווית המשתמש ויתנו לעוזרת האישית שימושים נוספים. גוגל אף הכריזה על תחרות כאשר האפליקציה הטובה ביותר תזכה את מפתחיה ב-10,000$. אם אמרנו שבתחילת דרכה תמכה האפליקציה במכשיר אחד עם שפה אחת, בשנת 2018 האפליקציה תומכת במכשירים רבים וב- 22 שפות.

לגוגל מתחרים רבים בשוק כגון חברת אפל שהייתה חלוצה בתחום עם SIRI אך המובילה שבהם היא חברת אמזון עם העוזרת האישית שלה ALEXA המבוססת על טכנולוגיית הקול שפותחה ע"י חברה בריטית ונרכשה ע"י אמזון במטרה לייצר קורא ספרים ובהמשך רכשה כישורים רבים נוספים בין היתר ע"י מפתחים חיצוניים כגון הצגת מזג האוויר, תוצאות ספורט, הזמנת מונית ועוד.

חדירתה המהירה של הטכנולוגיה לשוק, מביאה את ענקי הטכנולוגיה להפנים את הכיוון אליו צועד העולם ומתחילים לייצר התקנים גם בייצור עצמי וגם בשיתופי פעולה עם חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם כגון סוני, לנובו ועוד.

וכיום הרמקולים החכמים הנם חזית הטכנולוגיה כיום בשימוש העוזרות האישיות מעבר לטלפונים החכמים והמחשבים האישיים.

אמזון הייתה הראשונה להביא לעולם את ה- Echo, רמקול חכם שנתמך ע"י ELEXA, שנה לאחר מכן אמזון השיקה את האקו DOT , גרסה קטנה יותר של האקו. בהמשך הדרך המשיכה אמזון להשיק עוד מספר התקנים הפועלים בטכנולוגית הקול ע"י ELEXA.  ההתקן האחרון נקרא ECHO SHOW  בעל מסך של 10.1 אינץ עם מעל 50,000 כישורים כגון הדלקה וכיבוי אורות, השמעת מוזיקה ספרים וסרטים, המסך מאפשר לנו לראות מי מסתובב לנו בחצר או מצלצל בפעמון הדלת וכמובן צפייה והזמנת פריטים און ליין באתר אמזון. גוגל לא נותרה מאחור, בשנת 2016 השיקה החברה את הרמקול החכם שלה google home  שנתמך ע"י העוזרת האישית שלהם hey google. בהמשך השיקה גוגל מוצרים נוספים כגון goggle home mini   וה- goggle home max  שהושק בסוף שנת 2017 היישר לתקופת חג הכריסמס. בה נמכרו מיליונים רבים של מוצרי הרמקול החכם בהובלת שתי החברות כאשר גוגל צוברת תאוצה

ומצמצמת את הפער מול חברת אמזון. אמזון לא נותרה אדישה ובתגובה הורידה את מחיר האקו  באגרסיביות. לפי מחקרים המחיר לצרכן היה נמוך ממחיר הייצור ואמזון רשמה הפסד של  כ-100 מיליון דולר על מאמציה להגדלת נתח השוק שלה באותה תקופה

השחקנים המובילים מבינים שהמלחמה אינה מי ימכור יותר רמקולים חכמים, המלחמה הנה על שליטה בטכנולוגיית העתיד זאת מכיוון שהרמקול החכם מסמן את תחילת השינוי. כיום משמש הרמקול החכם לפעולות בסיסיות כגון השמעת מוזיקה, ניגון סרטים,  הצגת תחזית מזג האוויר ותוצאות ספורט אך העתיד צופן לו אלפי שימושים נוספים. כל  תחום הבית החכם יישען על העוזרת האישית, הפעלה וכיבוי של אורות, מזגן, דוד, נעילה ופתיחה וכמובן כל עולם האבטחה דוגמת ה- NEST CAMERA  של גוגל שיכולה להראות לכם על המסך את החצר או השער הראשי, יש לה יכולת זיהוי פנים והיא תשלוף את הפרטים על כל אדם המתקרב לדלת הכניסה.

המלחמה על טכנולוגיית הקול מגיעה לתחומים רבים נוספים, דוגמא בולטת הנה תחום הנהיגה בה חברות הטכנולוגיה הגדולות בשיתוך עם יצרניות הרכב המובילות בעולם מביאות את טכנולוגיית זיהוי קולי אל הרכב במטרה ליצור חווית נהיגה בה לנהג תהיה יכולת לבצע כל פעולה באמצעות קול בלבד ללא לחיצה על כפתורים החל מהכוונה בדרך, השמעת מוזיקה, תזכורת על פגישות ועד פתיחה וסגירה של החלונות הדלקת אורות וכו'.

לטכנולוגיה גם לא מעט נקודות חולשה ואתגרים כאשר נקודת החולשה העיקרית הנה אבטחת מידע.

ישנן עדויות רבות לזליגת מידע החל מהאזנה למתרחש בבית ועד הקלטת שיחות ושליחתן לאנשי הקשר של המשתמש, אגב הבעיות משותפות לכלל המכשירים והחברות והן עושות מאמצים רבים על מנת לצמצם תופעה זאת. בנוסף גם הרגולטור שם דגש בנושא דוגמת האיחוד הארופאי במסגרת חוקים להגנת הפרטיות כך שהמכשירים לא יוכלו לשמור מידע מעבר לזמן מסוים  או להקליט מידע אישי. הפרת חוקים אלו טומנים בצדם קנסות גבוהים מאוד.

בנוסף יש עדיין בעיות טכנולוגיות. משתמשים רבים מעידים כי הזיהוי הקולי אינו מושלם בעיקר לאנשים שאינם אמריקאים ובעלי מבטא בשפה האנגלית. עם זאת, חברות הטכנולוגיה מצביעות על עלייה קונסטנטיבית בדיוק ביצוע הפעולות עם הזמן והשיפור הטכנולוגי.

למרות שהרמקולים החכמים נמצאים כבר כמה שנים בשוק, הטכנולוגיה עדיין בחיתוליה. רוב המשתמשים מנצלים את הטכנולוגיה לדברים בסיסיים כאשר כמות הקישורים של העוזרות האישיות רק גדלה הן ע"י ענקי הטכנולוגיה והן ע"י מפתחי אפליקציות חיצוניים להם יש את האפשרות לייצר אפליקציות חדשות לעוזרת האישית.

נכון להיום אמזון שולטת בשוק הרמקולים החכמים בהפרש ניכר ממתחרותיה העיקריות אם כי גוגל עושה מאמצים רבים ע"מ לצמצם את הפערים ואף הובילה את שוק המכירות בכמה רבעונים ע"י שיווק ומבצעים אגרסיביים אך עדיין לא מאיימת על השליטה של אמזון בתחום. חברת אפל לעומת זאת תתקשה מאוד להתחרות ולאיים על המובילות. אפל פונה לנתח שוק יחודי, עם מכשיר ה-Homepod היחסית חדש שלה בעלות של 349$ בעוד לגוגל ואמזון מכשירים בעלות זולה משמעותית שבעולם ה- low cost  מנצחים את התחרות.

שובר השוויון בין החברות הנו פלטפורמת המכירות של אמזון. הקנייה מאתר אמזון היא הנוחה והפשוטה ביותר. אחת מאפשרויות הרמקול החכם היא נגישות לאתר, צפייה במוצרים ורכישה ללא מגע. הוכח כי הרמקול החכם של אמזון מגביר את קצב מכירות האתר. הסנרגיה שנוצרת בין הרמקול החכם לפלטפורמת המכירות מבטיחה לעת עתה את שליטתה של אמזון בשוק.

טכנולוגיית הקול הנתמכת בעוזרת האישית ממשיכה לחדור לשוק בקצב גבוה, כיום בעיקר ע"י הרמקולים החכמים אך כפי שנראה זאת רק ההתחלה ועשרות אלפי הכישורים הקיימים כיום לעוזרות האישיות רק ילכו ויגדלו ויתפסו את מקומן של הטכנולוגיות הישנות. אמזון כמובילה בתחום הקול ממציאה את עצמה כל הזמן מחדש כאשר ההווה הוא עבר וההשקעה היא לעתיד.

הכתבה פורסמה לראשונה בגלובס >> http://bit.ly/2JnVNpU

*אין באמור התחייבות להשגת תשואה כלשהי. המידע המפורסם אינו מהווה ייעוץ משפטי, מס, חשבונאי או המלצה, הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או נכסים פיננסים ו/או מוצרים פנסיוניים מכל סוג, ואין בו בכדי להוות תחליף לייעוץ כדין המתחשב בנתונים ובצרכים הייחודיים של כל אדם ו/או מקרה ו/או עסקה וכיוצ"ב. חברה ו/או לכל חברה קשורה אליה אין אחריות לכל נזק ו/או אובדן ו/או הפסד ו/או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף שייגרמו למי שמסתמך על האמור בפרסום זה, כולו או חלקו. הזכויות בפרסום זה שמורות לאינפיניטי ואין לעשות בו או בחלקים ממנו כל שימוש מסחרי ו/או להעתיקו, להדפיסו ו/או להפיצו ללא קבלת אישור מפורש מאינפיניטי.